Llevar-se a les 5 i esperar una cancel·lació per viatjar: Lleida reclama més trens Avant
Els usuaris denuncien que l'oferta actual és insuficient per cobrir una demanda que s'ha multiplicat en els últims anys
Estela Busoms González
Periodista de Catalunya Ràdio a la demarcació de Lleida
Viatjar de Lleida a Barcelona en trens Avant a primera hora del matí s'ha convertit en un autèntic maldecap per als viatgers, perquè falten places i els combois s'omplen a tres o quatre setmanes vista.
Ho pateixen els usuaris i ho constata un estudi de Comissions Obreres, que reclama almenys una nova freqüència al voltant de les sis del matí. Consideren que és una mesura necessària per poder absorbir una demanda que s'ha disparat, sobretot des que, a mitjans del 2022, els preus dels abonaments mensuals es van reduir a la meitat. Ara costen uns 300 euros.
L'odissea de trobar bitllet
Per garantir-se una plaça en un tren Avant que faci el recorregut entre Lleida i Barcelona, cal reservar-la amb setmanes d'antelació o llevar-se a les 5 del matí per comprovar si hi ha hagut alguna anul·lació d'última hora. Una situació que genera estrès als viatgers, com explica Mar Tapia, de la plataforma d'usuaris de l'Avant de Lleida.
"Els trens de les 7 i de les 8 s'omplien a tres setmanes vista. Ens és impossible portar una vida mitjanament normal, amb un bon nivell de comoditat o usabilitat d'aquest servei. No tenim alternativa."
Des de CCOO asseguren que cal passar de les 1.080 places diàries per sentit que hi ha actualment a unes 1.500, i això s'aconseguiria amb un nou tren al matí i habilitant més places AVANT en sis trens AVE que fan parada a Lleida i que circulen amb seients buits.
Ho assenyala Alberto Puivecino, secretari de Mobilitat de CCOO a Lleida, que considera que fer aquest pas seria "enormement important per al territori" perquè implicaria "un augment del 40 o el 60% de places" en la ruta amb Barcelona; fet que, segons ell, convertiria aquesta línia en una "alternativa real" per als usuaris.
Els afectats també remarquen que Lleida té un greuge comparatiu amb altres capitals molt més ben connectades per tren amb Barcelona o Madrid, i continuen reclamant que el preu del bitllet senzill s'abarateixi de gairebé 32 euros a 20.
A la presentació de l'estudi de CCOO hi ha assistit el subdelegat del govern espanyol a Lleida, José Crespín, que ha respost a aquestes queixes.
"S'ha de parlar amb el ministeri i amb el president de Renfe per veure com equilibrar aquest increment de la demanda, que està molt per sobre de l'oferta actual."
Des de Renfe ja han dit que estudiaran les propostes, però recorden que cal tenir en compte que el corredor també el fan servir altres operadors, encara que no tinguin parada a Lleida.
- ARXIVAT A:
- Transport públic