Pla picat de l'accident frontal de trànsit entre dos cotxes a la C-14 a Montblanc el 7 d'agost del 2021 (Horitzontal)
Accident frontal de trànsit entre dos cotxes a la C-14 a Montblanc l'agost del 2021 (ACN)

Llum verda a la UE a retirar el carnet als conductors amb sancions greus en un altre país

Fins ara això no era possible, i els ministres de Transports han acceptat una proposta de la Comissió Europea per fer-ho, tot i que amb limitacions

RedaccióActualitzat

La prohibició de conduir per una infracció greu en un estat membre tindrà efectes a tot el territori comunitari. Així ho han acordat els 27 ministres de Transports de la Unió Europea.

Així doncs, si a un conductor el sancionen amb una infracció greu en un país que no sigui el seu, comportarà que també li retirin el carnet al seu país i, en conseqüència, no pugui conduir a tota la UE.

És una de les mesures proposades l'any passat per millorar la seguretat viària al territori comunitari, després que el 2023 augmentessin un 4% les víctimes mortals a la carretera respecte al 2021.

Els ministres ho han acordat aquest dijous en una reunió a Brussel·les, i han acceptat així la proposta de la Comissió Europea per evitar el que passa ara: que les sancions greus a un conductor en un altre país no poden comportar la retirada del carnet al seu i als altres 25.

Quan la sanció la posa el mateix país que ha expedit el carnet i l'hi retira temporalment, això ja comporta des de fa anys que el conductor no pugui conduir en cap dels països de la UE.


S'homogeneïtzaran les normatives estatals

Així, a partir del moment que s'aprovi la nova directiva sobre conducció, el país que ha expedit el permís de conduir estarà obligat a implementar la retirada a instàncies del país que ha sancionat el conductor.

Ho farà, però, d'acord amb la seva legislació estatal, que pot valorar de manera diferent les infraccions de trànsit i, per tant, considerar que no és prou greu per comportar la retirada del carnet.

És una de les limitacions que han imposat els ministres de Transports a la proposta de la CE, tot i que han acceptat adaptar les normatives estatals perquè les definicions siguin clares i aplicables entre els països.

Els ministres de Transports de la UE, aquest dijous reunits a Brussel·les (Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible)

Tot això s'haurà de reflectir a la xarxa RESPER, l'eina informàtica que utilitzen els països de la UE per compartir la informació sobre els carnets de conduir dels ciutadans.

Els ministres també han posat límits a la informació sobre els conductors sancionats que hi haurà en aquesta xarxa, per protecció de dades i també per fer més àgil el seu funcionament.

En aquest sentit, s'ha decidit també no aplicar el canvi acordat a les retirades de carnet curtes, d'entre 1 i 3 mesos, segons han dit, per reduir la càrrega administrativa i fer el mecanisme més eficaç.

L'objectiu és reduir els accidents greus a les carreteres

Un cop els ministres de Transports han debatut i aprovat la seva posició sobre la nova normativa de conducció, ara la Comissió Europea la portarà al Parlament Europeu per continuar la tramitació.

La CE va proposar-la el març del 2023 amb l'objectiu "Visió Zero" per a l'any 2050, és a dir, zero morts i zero ferits greus, i l'objectiu intermedi el 2030 de reduir aquestes xifres en un 50%.

Aquests objectius emanen de la política de seguretat viària 2021-2030 de la UE, que ha constatat que, malgrat que respecte al 2019 han baixat un 9% els morts a la carretera, des del 2021 estan pujant un altre cop.

 

ARXIVAT A:
Unió EuropeaTrànsitMobilitat
Anar al contingut