Desencallada la unió del tramvia a la Diagonal: les obres començaran d'aquí un any
La connexió del Trambaix i el Trambesòs pot tirar endavant, amb l'acord que han tancat el govern municipal i ERC i que preveu que la gestió passi a ser pública el 2032
El tramvia travessarà tota la Diagonal de Barcelona, amb la unió dels dos extrems: el Trambaix i el Trambesòs. El govern de l'Ajuntament de Barcelona i el grup municipal d'ERC han tancat un acord perquè les obres de connexió comencin la tardor del 2021, amb el compromís de les administracions per fer-ho possible, aquesta vegada sí.
D'aquesta manera, es podrà tramitar aviat la primera fase d'urbanització de l'avinguda Diagonal, entre Girona i Castillejos, i licitar les obres per començar la connexió.
L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, s'hi ha referit aquest dissabte com "una infraestructura estratègica que ha de canviar els hàbits de mobilitat":
"La Diagonal guanyarà pes verd, espai per a vianants i bicicletes i ha de ser símbol de la ciutat que volem."
L'acord s'haurà d'aprovar a l'últim ple municipal de l'any, el 23 de desembre, i també al consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità.
Tram Verdaguer-Glòries
L'Ajuntament de Barcelona invertirà 56,2 milions d'euros en dos projectes d'urbanització de la primera fase: a l'avinguda Diagonal entre passeig de Sant Joan i Castillejos (34,8 milions) i al parc de la Canòpia de la plaça de les Glòries (21,4 milions).
Amb l'actuació entre Castillejos i Girona, a l'altura de Verdaguer, s'afegiran més de 8.400 metres quadrats per vianants, prop de 2.500 metres quadrats d'espai per a bicicletes i gairebé 5.000 metres quadrats d'àrees verdes.
La urbanització d'una part del parc de la Canòpia afecta una àrea de 40.725 metres quadrats, on hi haurà un intercanviador de transport públic amb una gran pèrgola fotovoltaica com a marquesina, la nova rambla dels Encants, tres nodes de biodiversitat i jardins.
Per la seva banda, l'AMT finançarà els projectes de la infraestructura del tramvia en aquesta zona, amb 56 milions.
El conveni també inclou redactar i aprovar els projectes de la segona fase, al tram entre Francesc Macià i Verdaguer. La intenció és que les obres puguin començar, com a molt tard, quan es completi la primera fase, que encara no té data.
Gestió pública
L'acord també estableix que la inversió pública no pot anar cap el benefici privat de les concessionàries. Per tant, caldrà fer les modificacions de contracte necessàries, que s'hauran de negociar.
"L'empresa concessionària no guanyarà un sol euro més dels que està guanyant. I tenint en compte la inversió publica, és molt important", ha dit el portaveu d'Esquerra a l'Ajuntament, Jordi Coronas.
Afegeix que, quan expiri el contracte vigent, tota la gestió del tramvia, ja unificat, passarà a ser pública, a partir del 2032.
Després d'anys de debats, la connexió del tramvia va fer un pas endavant el gener del 2019, quan va rebre el vistiplau de l'Ajuntament de Barcelona, amb els vots favorables de Barcelona en Comú, ERC, el PSC, la CUP i l'oposició del Grup Municipal Demòcrata, Cs i el PP.
A la presentació de l'acord, han destacat que, quan estigui acabada, aquesta infraestructura ha de permetre connectar nou ciutats metropolitanes, ajudarà a estalviar l'entrada a la ciutat de més de 12.000 vehicles i pot captar 220.000 usuaris diaris.
- ARXIVAT A:
- MobilitatTransport públic