Un senglar en una carretera (iStock)

Llums que s'activen al pas de senglars, el sistema amb què Trànsit vol reduir accidents

L'any passat, a Catalunya es van registrar prop de 5.000 accidents amb fauna, una xifra rècord que gairebé triplica els que hi havia fa set anys

Marta MasóActualitzat

Els accidents de trànsit amb animals es multipliquen any rere any, sobretot per l'augment de la població de senglars. Segons dades del Servei Català de Trànsit (SCT), el 2021 es van registrar 4.903 topades amb fauna, una xifra rècord, que no s'havia assolit mai fins ara.

Tot i que la majoria dels accidents només ocasionen danys materials als vehicles, el nombre de víctimes també va en augment. L'any passat van haver-hi per aquesta causa 294 ferits i dues víctimes mortals. Aquestes xifres no han parat de créixer en els últims anys, i s'han doblat des del 2015, quan es van registrar 2.324 accidents amb animals.

 

Per intentar rebaixar la sinistralitat, el Servei Català de Trànsit instal·larà un nou sistema d'avís als conductors que ja s'ha provat en alguns punts fora de Catalunya. Es tracta d'una senyalització lumínica intermitent que funciona amb sensors i que s'activa només quan detecta un animal gros sobre l'asfalt.

D'aquesta manera, avisa els conductors perquè redueixin la velocitat. El sistema es provarà primer en alguns dels trams viaris on es concentren més accidents i on s'ha detectat que hi ha un pas de fauna freqüent.

La previsió és que es testi en tres carreteres, per després estendre-ho a altres punts. Segons el director del SCT, Ramon Lamiel, aquest sistema "té una efectivitat del 90 per cent".


Nacional 260, C-14, N-2 i AP-7, on hi ha més accidents amb animals implicats

Els accidents amb animals s'estenen a tot el territori, però les carreteres que concentren els més greus són les vies ràpides pròximes a zones boscoses. La nacional 260, la C-14, la nacional 2 i l'autopista AP-7 són les carreteres on es registren més sinistres amb víctimes.

I les comarques amb més accidents greus són l'Alt Empordà, el Vallès Occidental, el Vallès Oriental, el Bages i la Selva.

Ramon Lamiel explica que els principals culpables d'accidents són els senglars, i que els mesos més negres es concentren entre novembre i gener, quan aquesta espècie està en zel i, per tant, té més mobilitat. Tot i això, també van en augment els xocs amb cabirols i cérvols.

Moltes de les víctimes d'accidents amb animals són motoristes. L'Oriol Bosch conduïa una moto de nit per una carretera secundària a tocar de l'estany de Banyoles quan es va trobar un seglar mort a la via. Tot i que va frenar, no va poder evitar l'impacte i va sortir disparat endavant. La topada li va provocar diverses lesions i va necessitar un mes i mig per recuperar-se.

Població desmesurada de senglars
Població desmesurada de senglars (CCMA)

En Martí Vicens tornava cap a casa d'entrenar, quan el seu ciclomotor va col·lidir amb un senglar en aquesta mateixa via. Es va trencar la clavícula i va necessitar dues operacions. La recuperació se li va allargar més d'un any i va acabar deixant l'esport que practicava.

"Després, al cap d'un any, em van fer la segona operació perquè m'havien posat una placa. L'assegurança no em va voler pagar la segona operació perquè van dir que ja havien cobert tots els costos que tenien com a topall. Vaig entrar per la Seguretat Social i vaig haver-me d'esperar nou mesos."

Pots sentir el seu testimoni en aquest reportatge:

 

ARXIVAT A:
TrànsitMobilitat
Anar al contingut