Tres obres de l'exposició 'Sentir Música Callada' de Leonardo Escoda a Lo Pati
Tres obres de l'exposició 'Sentir Música Callada' de Leonardo Escoda a Lo Pati

Lo Pati "amplifica" la darrera exposició de Leonardo Escoda per mostrar "l'univers creatiu" i els referents de l'artista

ACN Amposta - Lo Pati-Centre d'Art de les Terres de l'Ebre inaugura aquest divendres l'exposició de Leonardo Escoda, 'Sentir Música Callada'. La mostra no vol ser un homenatge a l'artista tortosí, que va morir el 2022, sinó una reivindicació del seu "univers creatiu" i els seus referents artístics, com han destacat la comissaria i directora de Lo Pati, Aida Boix, i Pilar Lanau, companya d'Escoda i coordinadora de programa 'Mira Leonardo'. Lo Pati "ha amplificat" l'última mostra que el pintor va fer al Monestir de Poblet i exposa els 32 últims quadres pictòrics que va produir, llenços en blancs que "despullen la pintura d'artificis". Amb alguns quadres s'ha format un impactant mural per donar "més capes de significat i profunditat a l'obra d'Escoda".

L'exposició a Lo Pati dona el tret de sortida a un programa d'activitats que vol fer valer el llegat artístic i cultural de l'artista contemporani Leonardo Escoda. La directora del centre, Aida Boix, ha comissariat la mostra que revisita i "amplifica" la darrera exposició del pintor tortosí. 'Sentir Música Callada' mostra les últimes obres d'Escoda, creades entre 2020 i 2021, amb una vintena de les quals exposar al monestir de Poblet el 2022, mesos abans de traspassar. Boix ha lamentat que l'artista no pogués exposar abans a Lo Pati, sent un referent artístic ebrenc, i ha celebrat poder encetar un cicle de reconeixement amb aquesta exposició amb 'Sentir Música Callada', que es podrà visitar des d'aquest dissabte fins a l'1 de juny.

Un dels principals reptes de la mostra ha sigut que no es convertís un homenatge a Escoda ni en "una itinerància en una exposició". "Volíem -amb Pilar Lanau- anar una mica més enllà i sumar noves capes de significat a aquestes obres produïdes, per aprofundir més i per sentir de més a prop l'obra de Leonardo", ha reivindicat la directora de Lo Pati.

Els quadres pictòrics d'Escoda mostren tot el procés creatiu de l'artista, "des de la concepció fins a l'execució del projecte" i també com l'artista "imaginava la seva continuació". Tot i que Escoda no posava noms als seus quadres, ho va fer quan va preparar 'Música Callada'. Boix ha remarcat que no es tracta de "simples referències" sinó d'una "narració de la seva biografia" a partir dels seus referents músics, poetes, altres artistes i obres anteriors d'ell. Noms com John Cage, Carles Santos, Frederic Mompou -obra del qual es pren el nom de la mostra-, Miles Davis, Marcel Duchamp, Friedrich Hölderlin, Rainer Maria Rilke, Charles Baudelaire i Paul Celan, tracen un recorregut biogràfic i creatiu del pintor.

"Fa tot un discurs que ens mostra el seu imaginari creatiu. Aquestes obres s'han de veure com un exercici de maduresa de creació", ha reivindicat Aida Boix. Les peces, "de blancs sobre blancs" i "poques pinzellades", arriben "a l'abstracció més profunda de la pintura" desvestint-la" i reflexionant sobre l'art pictòric. "Acabem veient una síntesi, quasi mística, de l'acte de pintar", ha descrit la comissària. "Depura la pintura, la despulla de tot artifici i tota narrativa i la porta a l'essència més pura del que és pintar", ha afegit.

La també artista Pilar Lanau, que coordina el cicle dedicat a Leonardo Escoda que s'inicia amb 'Sentir Música Callada' a Lo Pati. Emocionada i agraïda pel resultat de la mostra i "la posada en escena, i per haver portat l'obra del pintor a Lo Pati, Lanau ha destacat que l'exposició permet "tornar a mirar" els quadres d'Escoda, elevar la seva obra "a un pla més simbòlic" amb el repte de fer-ho "quan hi ha aquesta absència", i "apostar per la contemporaneïtat" de l'art.

"Estic acompanyant a Leonardo, procurant dotar de contingut, de donar significació i sobretot d'encaixar les diverses facetes o les diverses mirades que el tenia vers l'art i vers l'actitud de l'art i el seu context", ha explicat. "Leonardo, quan intervenia a un espai, elaborava el seu propi discurs, hi havia d'haver un diàleg amb l'espai. En aquesta proposta hi és, es comunica amb un centre d'art contemporani i això. O fer un mural amb les peces, encara li dona molta més força", ha remarcat Lanau.

Anar al contingut