
"Lohengrin" al Liceu, una estrena molt esperada que arriba amb polèmica i 5 anys de retard
És una producció firmada per la besneta de Wagner, que no ha posat les coses fàcils a ningú
Virgínia Martí Blasco
Periodista de Cultura de TV3 especialitzada en música clàssica i òpera
@VirginiaMartiBFinalment, aquest dilluns a les 7 de la tarda s'ha aixecat el teló per a l'estrena de "Lohengrin", una de les estrenes més llargament esperades pel públic del Liceu, que sempre ha expressat la seva devoció per Richard Wagner i per aquest títol. S'hauria d'haver fet fa justament 5 anys, però la pandèmia va obligar a cancel·lar-la a l'últim moment, quan ja se n'havien fet els assajos.
Es tracta de l'estrena mundial d'una nova producció de "Lohengrin", un fet que ha aixecat molta expectació, amb periodistes estrangers acreditats i entrades pràcticament esgotades. El Gran Teatre del Liceu la va encarregar a la besneta del compositor, Katharina Wagner. Ella és la directora del llegendari Festival de Bayreuth, creat pel seu besavi perquè s'hi interpretessin les seves obres i, això, en un teatre dissenyat, també, per ell mateix. Ja ha portat a escena altres òperes de Wagner, però cadascuna és un gran esdeveniment.

Katharina Wagner dona la volta a la història de "Lohengrin"
Katharina Wagner s'ha pres la llibertat de reinterpretar la història de "Lohengrin". Amb un assassinat que només el públic i un cigne negre presenciaran durant el preludi, canvia la nostra mirada sobre els personatges i l'esdevenir d'aquesta història inspirada en una llegenda medieval. Ho explicava el tenor Klaus Florian Vogt, una de les grans veus del repartiment. Ell s'ha posat moltes vegades a la pell de l'heroi, "Lohengrin".
"En aquesta producció "Lohengrin" és el dolent i això és molt nou per a mi i em fa descobrir nous colors d'aquest personatge, i m'agrada!"
El cor i l'orquestra del Liceu enfronten aquesta nova producció en un boníssim moment de forma. I amb Josep Pons, al capdavant, que ha demostrat la seva mestria a l'hora de dirigir les partitures de Wagner en altres ocasions. Precisament, l'any passat va rebre el premi a la millor direcció musical per l'òpera "Parsifal". Just abans de l'estrena deia això:
"Una constant en Wagner és que és un Himàlaia, tots son 8.000, armar un títol d'aquests és sempre un 8.000".

Unes relacions difícils que han complicat l'estrena
Fer el cim d'aquest 8.000, però, no ha estat fàcil. Les relacions amb Katharina Wagner han estat complicades, fins al punt que dijous no va comparèixer ni a la presentació ni a la foto de família. Tampoc hi va ser la gran soprano Iréne Theorin, una de les més estimades pel públic del Liceu. No ha cantat, tampoc, aquest dilluns en la funció d'estrena per les discrepàncies que manté amb ella després d'un enfrontament públic entre totes dues, precisament, al Festival de Bayreuth. El públic no podrà veure-la fins a la funció de dimarts, i tota la resta, una vegada Katherina Wagner hagi agafat l'avió i marxat de Barcelona.
I quan aquest dilluns a la nit s'ha abaixat el teló al Gran Teatre del Liceu: grandíssim aplaudiment per a cantants, cor i orquestra i esbroncada per a Katharina Wagner. Li ha passat factura el truculent final que ha imaginat o la polèmica que ha deixat fora de l'estrena la soprano Iréne Theorin?