Tren a l'estació de Gavà, aquest dissabte, el primer dia en què es recupera el servei habitual (CCMA)

L'R2 Sud, la línia del Garraf, recupera el servei habitual després de tres setmanes a mínims

Una avaria a l'estació de Gavà el dia 1 de maig va alterar la circulació de trens en aquest tram i va afectar també altres línies, algunes de regionals
Redacció Actualitzat
TEMA:
Mobilitat

La circulació de la línia R2 Sud, la línia del Garraf, ha recuperat el servei habitual aquest dissabte després de 19 dies gairebé a mínims arran d'una incidència a l'estació de Gavà, el passat 1 de maig.

La normalitat s'ha recuperat quan a quarts de vuit han començat a circular els trens entre Sant Vicenç de Calders i Barcelona. A partir d'ara es recuperen els 6 trens per hora i sentit els caps de setmana i 9 trens per sentit a les hores punta els dies laborables. De dilluns a divendres, quan hi haurà l'autèntica prova de foc, hi passaran 7 trens de Rodalies i 2 Regionals cada hora en els moments de més demanda.

Així, doncs, si no hi ha cap nou imprevist, els trens de la línia que passa per Gavà tornen a circular com ho feien normalment. un dia abans del que va anunciar la ministra de Transports, Raquel Sánchez.


La companyia ha penjat, a la seva pàgina web, els horaris del servei habitual, tant per als dies feiners com per als festius, que es recuperen a partir d'aquest dissabte, després de gairebé tres setmanes d'incidències i serveis alternatius en aquest tram.

Alguns dels usuaris que han agafat el tren a Gavà aquest matí han explicat a TV3 que el servei d'aquestes últimes setmanes ha estat "caòtic". La Carla López, que l'agafa cada dia, ha arribat a suportar esperes d'hora i mitja a El Prat de Llobregat, i ha reconegut que també els autobusos habilitats com a servei addicional anaven plens.

"Si l'agafes cada dia ho notes. Tens complicacins per arribar a l'hora a la feina cada dia. Esperem que, si ho han arreglat, això duri."

Hores abans s'ha aconseguit restablir la circulació de trens entre Vila-seca i Torredembarra, que havia quedat interrompuda a la nit per una avaria a la catenària. Protecció Civil ha tancat de matinada la prealerta activada del Ferrocat, un cop recuperada la normalitat en aquest tram. L'avaria havia afectat dos trens de mitjana distància, amb un centenar de passatgers, que han estat aturats gairebé tres hores.

Aquest divendres, una altra avaria a l'estació de Mollet-Sant Fost també ha provocat retards.


Tres setmanes amb el servei restringit

La incidència del passat 1 de maig, quan va incendiar-se un quadre de senyals a l'enclavament de Gavà, havia obligat a restringir la circulació dels trens. Des de llavors, només en circulaven quatre per hora i sentit, en lloc dels sis habituals, i s'havia reforçat el transport per carretera amb un sistema d'autobusos per donar alternatives als usuaris.

El principal examen d'aquesta recuperació serà dilluns al matí, quan el servei torni a la normalitat en un dia feiner. Això implica doblar els trens respecte al cap de setmana, i recuperar els trens de reforç de les hores punta i els que fan el trajecte Castelldefels-Granollers.

19 dies després, continua l'embolic

Les afectacions van començar l'1 de maig amb un incident que, a dia d'avui, encara segueix generant enrenou per les incoherències en les primeres explicacions d'Adif. D'entrada, una de les hipòtesis de l'avaria va ser la caiguda d'un llamp.

El subdirector d'Operacions Nord-Est d'Adif, Alfonso Ruiz, va assegurar el passat 3 de maig que el llamp havia estat la causa de la incidència, i va descartar que fos a causa de la manca d'inversions i manteniment. Ruiz va al·legar que es tractava d'una incidència "inoportuna" i "absolutament impossible de predir".

"Un fil de contacte ha causat l'incendi en un senyal. Aquest senyal després ha causat l'incendi dels elements de camp i això ha causat un incendi a l'edifici tècnic de l'enclavament de l'estació de Gavà."

Segons Adif, un llamp va causar l'avaria de la línia R2 (CCMA)

Però, poc després, el Servei Meteorològic de Catalunya va certificar que l'1 de maig no s'havia registrat cap llamp i que no hi havia cap tempesta a la zona propera a l'avaria.

És per això que, després d'una reunió entre representants d'Adif, de Renfe i del govern català, la Generalitat va confirmar que faria una investigació pròpia per aclarir els fets.

El conseller de Territori, Juli Fernàndez, va explicar en una entrevista al "Planta baixa" de TV3 que el més preocupant és que "encara no queden clares quines són les conclusions de per què s'ha produït això".

"Necessitem respostes. A dia d'avui no tenim cap informe seriós --vaja, ni seriós ni no seriós-- que detalli quines en són les causes i ens cal que hi sigui. I com que no hi és, la Generalitat de Catalunya volem ser també qui faci aquest peritatge. Si no tenen res que els preocupi, segur que no hi haurà cap problema."

Calviño: "El transport és gratuït, i això s'ha de posar en valor"

En un maig en què han sortit dades contundents sobre el funcionament de Rodalies i en què s'ha posat en entredit la competència del servei, la vicepresidenta del govern espanyol i ministra d'Economia, Nadia Calviño, ha volgut treure ferro a l'assumpte en una entrevista a "El matí de Catalunya Ràdio".

"Les xifres que tenim del funcionament de Rodalies assenyalen un número d'incidents molt limitats, molts d'ells degut a accions vandàliques. Els problemes no tenen res a veure amb qui n'ostenta la competència. L'aposta pel ferrocarril i per Rodalies del govern d'Espanya és clara."

Calviño ha posat en valor "l'esforç que el govern està fent des del 2018 no té precedents", ha assegurat que "s'han posat en marxa mil milions d'euros per modernitzar el sistema de Rodalies" i ha explicat que la gratuïtat del transport "és un element positiu a tenir en compte".

"El transport és gratuït, i això s'ha de posar en valor. I diràs: ‘és gratuït però no funciona bé; llavors, no compensa', però bé, és un element que s'ha de tenir en compte."

A més, la vicepresidenta del govern espanyol i ministra d'Economia ha confirmat que el govern vol seguir "oferint el transport públic gratuït".

ARXIVAT A:
Mobilitat Renfe Rodalies
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut