L'R2 Sud, saturada pel tall de Rodalies de Tarragona: "La gent va dreta més de 40 minuts"
El segon dia del tall per les obres al túnel de Roda de Berà arrenca amb retards, poca afluència als autobusos alternatius habilitats per Renfe i usuaris desorientats
El tall de la circulació ferroviària entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders, que va començar aquest dimarts i durarà cinc mesos per obres del corredor mediterrani al túnel de Roda de Berà, està col·lapsant els trens de la línia R2 Sud que circulen entre el Baix Penedès i el Garraf fins a Barcelona.
Ho denuncien els usuaris habituals de la línia, que expliquen que els trens arriben plens a les estacions de Cunit, Cubelles o Vilanova i la Geltrú, i això els fa viatjar amuntegats i, en molts casos, han d'anar drets durant un trajecte de més de 40 minuts.
La percepció és que molts viatgers que arriben a Sant Vicenç de Calders amb les diverses línies d'autobús habilitades per Renfe pugen a trens de Rodalies perquè són els únics que es troben a les vies, en comptes d'esperar el servei regional semidirecte a Barcelona.
"Acabem viatjant com sardines"
L'andana de l'estació de Cubelles era gairebé plena de passatgers esperant el tren cap a tres quarts de vuit del matí d'aquest dimecres. Molts expressaven el temor que es retardés o que estigués tan ple de gent que gairebé no poguessin pujar.
"Ahir va ser un desastre total: el tren va arribar ple a Cubelles i quasi no podem pujar, i a més a més al Prat es va estar 20 minuts aturats sense explicació."
"Pot ser que no arribis puntual a la feina, o que hagis d'esperar sense explicacions o que acabis viatjant com sardines perquè no s'hi cap."
Diversos usuaris es queixen que molts matins els trens són de composició curta o d'un sol pis, de manera que pràcticament no poden encabir tot el passatge a partir de Cunit i Cubelles. A més a més, reclamen més freqüències de pas.
Crítiques dels usuaris del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre
A Tarragona, alguns usuaris denuncien que el viatge que abans completaven en una hora, ara els suposa fins a dues hores i quart. "Estàvem molt maltractats i ara ho estem una mica més", denuncia el tarragoní Òscar Rovira.
Aquest usuari s'ha vist obligat a agafar el bus de les 6.30 per poder arribar al regional que surt les 7.25 hores a Sant Vicenç de Calders. Tot i que la previsió era arribar a les 8.10, finalment ha arribat a Sants amb 35 minuts de retard.
A Reus, els usuaris també es queixen que el seu temps de trajecte s'ha doblat i n'hi ha alguns que opten per intentar alternatives, com la connexió amb autocar fins a Vila-seca.
En el cas de les Terres de l'Ebre, les crítiques es concentren en la falta d'informació sobre els canvis dels horaris i per les condicions i el preu del tren Avant que surt a primera hora del matí cap a Barcelona.
Segon dia del macrodispositiu alternatiu de transport
Aquest dimarts es va posar en marxa el dispositiu per donar servei als més de 15.000 usuaris diaris de les línies de tren que connecten Barcelona amb l'Ebre i Tarragona, i que es quedaran sense servei fins al 2 de març de l'any que ve.
Durant la primera jornada es van veure autobusos buits i hi va haver queixes per l'increment dels temps de trajecte. Les mesures van funcionar amb alguns retards en els trens i els usuaris van tenir problemes per aparcar a Sant Vicenç de Calders.
Aquest dimecres, la segona jornada del tall de trens entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders, també hi ha hagut retards a primera hora, poca afluència als autobusos alternatius i usuaris que encara no saben on anar.
En aquest segon dia, els cotxes particulars o els taxis que s'acosten a l'estació de Sant Vicenç de Calders se'ls fa aturar en un lloc més còmode, una mica més allunyat, per evitar les aglomeracions.
Quines són les afectacions?
Les obres afecten les línies regionals R14, R15, R16, R17 i RT2, i en aquest enllaç podeu consultar concretament quines alternatives s'ofereixen en cada cas.
S'han mobilitzat gairebé 90 autobusos, que donen servei a Tarragona i a les altres poblacions afectades --Torredembarra, Altafulla, Vila-seca, Cambrils, Salou-Port Aventura i l'Hospitalet de l'Infant--, que fan uns 600 trajectes al dia. Un operatiu amb un cost de 29 milions d'euros.
També s'ha posat en marxa una campanya de comunicació per explicar l'afectació als usuaris, que inclou la posada en marxa del compte @RodObresBera a la xarxa X.