Luigi Mangione a les instal·lacions policials de Pensilvània
Luigi Mangione a les instal·lacions policials de Pensilvània (Reuters)

Luigi Mangione, el sospitós d'assassinat que internet ha elevat a icona pop

La xarxa s'ha obsessionat amb el suposat tirador que hauria matat el CEO de l'asseguradora més gran dels EUA per un clar motiu: és guapo

Actualitzat

Luigi Mangione, el presumpte assassí del director general de United Healthcare, Brian Thompson, ha estat entronitzat com a icona pop a internet. Des que es va filtrar la primera imatge pixelada del tirador somrient sota la caputxa, la xarxa s'ha obsessionat amb aquest jove italoamericà de 26 anys.

El privilegi d'encaixar en el cànon de bellesa i que la seva causa connecta amb milions de nord-americans que pateixen sota el sistema sanitari dels Estats Units ha fet passar per alt a molts el fet que sigui un assassí, i s'ha convertit en una mena de Robin Hood de la salut i la justícia. Sigui com sigui, des d'aquell moment, internet ha perdut l'oremus per Mangione fins a punts insospitats.

Encara no se sabia el nom del jove i la jaqueta que duia va ser identificada. L'especulació que la peça de roba es tractava d'un producte de Levi's va fer que se'n disparessin les vendes. Poques hores després del tiroteig i quan la policia va compartir les imatges de la bossa del jove, les cerques del model de motxilla de la marca Peak Design escalaven posicions a Google.

Fins i tot es va convocar un concurs de dobles del tirador quan feia poques hores de l'assassinat. La seva popularitat era enorme i només se'n tenia una imatge borrosa.

Dilluns, el jove va ser detingut en un McDonalds a Altoona, a Pensilvània, amb un manifest en què definia la indústria de les assegurances sanitàries nord-americanes com un negoci "podrit", "corrupte" i "parasitari". Un sistema que fa que molta gent s'arruïni per la salut o, fins i tot, mori en el procés d'aconseguir una cobertura sanitària.

Llavors se'n va saber el nom i a internet es va desfermar la bogeria. La producció de mems va començar de manera imparable i a cabassos. "Criminal" de Britney Spears ha esdevingut viral amb vídeos que barregen imatges del jove i la cançó.

@luneskye Reposting my edit since tiktok decided to DELETE it once it reached 1 MILLION VIEWS #luigimangione #unitedhealthcare #ceo #newyork #criminal ? Criminal - Britney Spears

Els internautes troben els seus comptes d'X, Instagram, Reddit, Goodreads, Spotify, etc. i, a partir d'aquí i de manera col·lectiva, mitjançant la petjada digital, es comença a conformar el perfil col·lectiu de Mangione: un jove molt atractiu, que està en forma, cultivat, de família adinerada i amb estudis superiors.

La història personal imaginada pels internautes ha fet que la xarxa s'hagi enamorat d'aquest malfactor. I també està servint a la societat nord-americana per projectar els seus desitjos i protestes.

A partir dels seus perfils a la xarxa s'ha sabut que va llegir "La societat industrial i el seu futur" (més conegut com el Manifest d'Unabomber);  "La rebel·lió" d'Atlas d'Aya Rand, una novel·la que explica una revolta hipotètica d'empresaris nord-americans contra el govern, o "Sapiens. D'animals a déus: Breu història de la humanitat", de Yuval Noah Harari, entre d'altres.

Productes i marxandatge

I d'internet a la vida real. Durant la setmana comencen a aparèixer a Ebay, Amazon o Etsy productes i marxandatge amb la imatge del jove o que s'hi relacionen.

La plataforma de comerç electrònic propietat de Jeff Bezos va retirar dilluns tot de productes com samarretes o dessuadores amb les paraules "deny, defend, depose", que han aparegut a les bales que van matar Thompson, al·legant que infringien les normes ètiques de la plataforma.

Alhora, les vendes de gorres de Luigi, el company de Mario Bros, han disparat les vendes.

Han aparegut tasses, gorres, samarretes i fins i tot espelmes amb la imatge santificada de Mangione.

Internet ha canonitzat Mangione, que ha canalitzat la ràbia d'una societat frustrada amb un sistema sanitari que fa negoci d'un dret bàsic com la salut.

La teoria del 286

Mitjançant el seu compte d'X, els usuaris han desenvolupat una teoria de la conspiració relacionada amb el número 286. Mangione compta amb 286 publicacions a la xarxa social. La imatge de capçalera és un collage que inclou una foto seva, una radiografia de la seva esquena amb els claus que duu per una operació quirúrgica de l'any passat i un dibuix d'un Pokémon. I més concretament es tracta de Breloom, que en el llistat dels animalons de la popular sèrie d'anime japonesa és el número 286.

Alguns usuaris han remarcat que el proverbi 28:6 de l'Antic Testament resa, aproximadament, "val més un pobre honrat que un ric malvat".

Però les pistes segueixen, perquè, casualment, el conegut com a Codi de Denegació, que s'utilitza quan no s'han complert els límits de temps d'apel·lació per a una reclamació en el sistema sanitari nord-americà, és, justament, el 286. Aquest codi s'aplica quan una sol·licitud d'assistència sanitària és denegada per l'incompliment dels terminis del recurs.

La teoria de la conspiració també apunta que el jove va ser detingut en un McDonalds a 286 milles de distància del lloc dels fets a Nova York.

ARXIVAT A:
Estats UnitsInternet
Anar al contingut