El vehicle, del 1929, que ha comprat el Departament de Cultura (Aguttes)

L'únic cotxe de la marca catalana Nacional Pescara que es conserva es veurà a Terrassa

La Generalitat ha comprat aquest cotxe de curses en una subhasta de vehicles històrics, per 585.348 euros

Nacional Pescara va ser una marca d'automòbils que es van fabricar a Barcelona entre el 1929 i el 1932. L'únic vehicle que es conserva complet s'incorporarà al patrimoni públic i formarà part de la col·lecció del Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, amb seu a Terrassa. Això sol ja el fa singular, però el Nacional Pescara també és important com a mostra del paper que va tenir Catalunya en el desenvolupament automobilístic i tecnològic.

El Departament de Cultura l'ha comprat per 585.348 euros, en una subhasta internacional de vehicles històrics de la casa Aguttes, que s'ha fet a Brussel·les. La Generalitat es va presentar a la subhasta a instància del museu i amb l'assessorament de la Fundació Claret Sargatal.

Es tracta d'un cotxe de curses, matriculat l'any 1929, de 8 cilindres, 125 CV, 3 litres de cubicatge i motor sobrealimentat per a competició.


Va competir amb Bugatti o Alfa Romeo

"De tots els vehicles que l'empresa va fabricar, és el més destacat des del punt de vista històric i tècnic, ja que va ser el més competitiu de la marca a curses internacionals del primer terç del segle XX i va rivalitzar amb marques com Bugatti, Alfa Romeo, Packard, Chrysler, etc.", ha destacat el Departament de Cultura.

El vehicle va participar a les curses del Campionat d'Europa de Muntanya, el 1931, i al Gran Premi de Barcelona, als circuits de l'Arrabassada i de Montjuïc, de la mà dels pilots Enric Tort i Juan Zanelli.

Logotip de la marca Nacional Pescara

La marca d'un marquès multimilionari

La marca Nacional Pescara va ser fundada pel multimilionari Raúl Pateras Pescara de Castelluccio, marquès de Pescara, i tenia la seu al barri de Sants, de Barcelona.

Nascut a l'Argentina, de família italiana, tenia nacionalitat francesa i es va instal·lar a Barcelona. Va participar en diferents projectes de construcció d'avions i helicòpters i en l'aplicació de patents industrials entre el 1917 i el 1955.

Amb el seu germà Henri va crear l'any 1928, amb el suport del rei Alfons XIII, la Fábrica Nacional de Automóviles Pescara, coneguda com a Nacional Pescara.

Van construir vehicles de 4, 6, 8 i fins a 16 cilindres, amb la participació de dissenyadors, mecànics i enginyers de les més importants fàbriques d'automòbils mundials.

Un cotxe del 1930 de Nacional Pescara, dels arxius personals de Christian de Pescara (Wikimedia Commons)

S'exhibirà amb altres marques catalanes

El Nacional Pescara comprat per la Generalitat passarà a formar part de la col·lecció de ciència i tecnologia del MNACTEC i es presentarà al públic els pròxims mesos. 

S'exhibirà en una mostra d'automòbils singulars de fabricació catalana anteriors a la Guerra Civil, com ara Bonet, Elizalde, Hispano-Suiza, Ricart o David, que s'han anat incorporant al museu de Terrassa els últims anys.

 

ARXIVAT A:
Museus
Anar al contingut