Tot i que ho demanen, les companyies no tenen manera de comprovar si hem activat el mode avió
Tot i que ho demanen, les companyies no tenen manera de comprovar si hem activat el mode avió (iStock)

L'ús del mode avió durant el vol: mite o realitat?

Tot i que la Unió Europea va anunciar que el 5G arribaria als avions, les companyies continuen demanant que activem aquesta opció durant el vol

Ferran Vila CabanasActualitzat

La Unió Europea va sorprendre l'any 2022 anunciant la intenció de permetre l'ús dels mòbils amb 5G als vols comercials, una idea que encara no s'ha aplicat, però que obliga a fer-se una pregunta: és un mite, la utilitat del mode avió?

La resposta no és tan senzilla, i justament això és el que explica que --malgrat que no hi estan obligades-- les companyies continuïn optant per la prudència i ens demanin que activem aquesta opció del telèfon mòbil per evitar interferències amb els sistemes elèctrics o de telecomunicacions de l'avió, un fuselatge metàl·lic d'on la radiació electromagnètica no es pot escapar.

"A nosaltres no se'ns diu que afecti, sinó que pot afectar", admet el capità d'Airbus A320 Èric Besora, que recorda que "en aviació sempre s'escull l'opció amb més seguretat".

Besora ho exemplifica amb l'efecte que pot tenir un telèfon quan s'acobla si el posem davant d'un micròfon o un altaveu, una interferència que, en un avió, "podria provocar soroll en les comunicacions".

De fet, estudis de l'aviació civil anglesa van demostrar que els mòbils podrien arribar a provocar errors en alguns instruments d'aviació si estan a una distància de menys de 30 centímetres, cosa que, com recorda Besora, no sol passar.


El 5G dels Estats Units, un problema real

Sembla clar, doncs, que les incidències per l'ús de mòbils a bord no són ni molt menys habituals. Però això no vol dir que siguin zero.

El cas més clar el trobem als Estats Units, on la tecnologia de cobertura mòbil 5G es va desenvolupar en una banda de freqüència molt pròxima a la que feien servir els radioaltímetres, els aparells que serveixen als pilots per conèixer l'altitud a què estan volant.

"No ocupava la freqüència exacta, però sí que estava molt a prop de la dels altímetres de models antics, que quan es van fabricar no podien tenir en compte que acabaria apareixent aquest problema", detalla David Garcia, que és professor de la UPC especialitzat en radiofreqüència.

La solució, explica Garcia, va passar per la revisió de centenars d'altímetres als quals tan sols calia instal·lar-los un filtre electrònic.

Garantir el bon funcionament dels radioaltímetres era crucial perquè són uns aparells imprescindibles en casos d'aterratges sense visibilitat, quan el pilot no té referències visuals i, per tant, ho té molt més difícil per adonar-se d'un possible error de la màquina.

"No hi ha hagut accidents, però sí que s'han reportat problemes."

Besora està convençut que el mode avió continuarà sent obligatori en casos d'aterratges automàtics. "És molt important que no hi hagi cap interferència", subratlla el pilot, perquè l'avió podria començar a fer la maniobra a una altura equivocada.

Les companyies opten per l'opció més prudent davant una possible interferència amb els aparells
Les companyies opten per l'opció més prudent davant una possible interferència amb els aparells (Pexels/Rafael Cosquiere)

No és una ciència exacta

En qualsevol cas, els aparells electrònics poden tenir errors i no sempre és fàcil atribuir-los a un factor concret.

"És difícil d'argumentar i atribuir els errors. Una cosa és la nostra percepció i l'altra és la realitat i, de fet, nosaltres tampoc podem veure si els passatgers estan fent servir aparells electrònics", recorda Besora, que des de fa anys explica el seu dia a dia aeri a través de les xarxes socials.

"Jo em vaig trobar amb un error de lectura d'altitud, però mai he pensat que fos una interferència, perquè l'aparell també podia funcionar malament", hi afegeix.

Sigui com sigui, hi afegeix Garcia, la probabilitat que es produeixin incidents és molt baixa, i encara és més baixa la probabilitat que es tracti d'incidents importants.


Tindrem cobertura al cel?

Justament perquè les interferències per telefonia mòbil són del tot anecdòtiques, ja fa temps que alguns avions ofereixen serveis de wifi, que treballen en freqüències diferents de les dels aparells de l'avió, i la Unió Europea treballa amb la idea que els passatgers puguin accedir a la cobertura 5G des de l'aire.

Però no es tracta d'una operació senzilla, perquè les antenes terrestres són incapaces d'arribar a l'altitud que vola un avió, i això obligarà a incorporar repetidors a dins de l'avió que permetin connectar-se via satèl·lit a la xarxa 5G terrestre.

Tot i això, com apunta Garcia, en aquest cas la problemàtica serà més empresarial que tecnològica. Qui cobrarà per aquest servei? Qui l'haurà de pagar? I qui el gestionarà?

"No serà qüestió de treure el mode avió i que el mòbil es connecti automàticament", considera Besora, que creu que la prohibició d'utilitzar telefonia mòbil es mantindrà en els moments més delicats, com ara els aterratges i enlairaments.

ARXIVAT A:
TecnologiaTurisme
Anar al contingut