Mandy Barker, la fotògrafa que converteix en art els oceans de plàstic
- TEMA:
- Art
La fotògrafa britànica Mandy Barker té l'habilitat de transformar els plàstics que troba a la platja en fotografies impactants.
Fins al 22 de setembre exposa aquestes imatges al Museu Diocesà de Barcelona, en una mostra que vol ser un diàleg amb les obres de pintors del segle XIX i que fan palès la degradació de l'ecosistema.
Fotografies per amplificar la recerca científica
Des de fa 15 anys, aquesta artista de Leeds passeja per les platges de tot i recull plàstics de tot tipus. Taps, botons, bocins d'ampolles, neumàtics, filferros, encenedors... Rebuig que fotografia i selecciona minuciosament en una llibreta.
"Vaig començar a fer fotos dels plàstics de la platja i em vaig adonar que la gent no estaria interessada a veure aquelles fotografies, perquè veuen escombraries a tot arreu", explica Barker.
"Havia de fer alguna cosa diferent per atrapar les persones, fer-ho bonic i que diguessin: 'Això és bonic, què deu ser?' I després, llegint el que representa aquella imatge, es quedessin commocionats".
En un primer cop d'ull, les fotografies de Barker semblen criatures submarines precioses. Lluny d'això, són milions de tones de rebuig que es llencen al mar i es troben, també, als estómacs dels peixos i dels ocells.
Per a un Mundial de la FIFA, va fer una crida a rebre pilotes de futbol recollides a les costes d'arreu del món. N'hi van enviar 769 i en va fer la sèrie "Penalty".
Barker, al costat d'obres de Renoir, Rusiñol i Torres García
Reconeguda i premiada internacionalment, ha publicat a les revistes Time i National Geographic, i ha exposat des del Moma de Nova York a les Nacional Unides. Ara, la seva obra arriba al Museu Diocesà de Barcelona amb l'exposició "Oceans. De Renoir als microplàstics. Amb obres de Mandy Barker".
La reflexió sobre els canvis ambientals que han patit platges i oceans de l'obra de Barker contrasta amb pintures del segle XIX i principis del segle XX. El punt de partida és l'oli d'Auguste Renoir "Platja de Pornic", del 1892, on es transmet una visió d'una platja somiada, encara no contaminada pels plàstics.
A més a més, està acompanyada d'obres de Santiago Rusiñol, Joaquim Torres García, Hermen Anglada Camarasa, Lluís Masriera, Alexandre de Cabanyes i Enric Serra.