Matemàtiques més manipulatives per millorar els resultats de PISA en 200 centres
120 escoles i 80 instituts aplicaran el curs vinent i durant tres anys el pla d'Educació per reforçar les competències en aquesta matèria després del daltabaix de l'informe PISA
Fer les matemàtiques més manipulatives i un acompanyament més individualitzat per raonar i resoldre problemes. Són les bases del pla del Departament d'Educació per millorar els resultats en aquesta matèria després del daltabaix en l'últim informe PISA.
La meitat dels errors que comet l'alumnat tant de primària com de secundària es deuen a no saber relacionar conceptes i no poder portar a la pràctica la teoria que han après. Per això, es vol fer èmfasi en la reflexió i el raonament i trencar els bloquejos emocionals.
El pla, batejat com a Programa Florence, s'aplicarà a 200 centres a partir del curs 2024-25 i durant tres anys. Hi participaran 120 escoles de primària i 80 instituts, i es prioritzaran els centres d'especial complexitat que vulguin millorar resultats en matemàtiques. Al juliol se sabrà quins seran.
Els centres rebran una maleta amb materials manipulatius per a les classes de matemàtiques. Anirà acompanyada d'una guia per fer dues sessions setmanals d'una hora amb activitats didàctiques sobre aquelles competències bàsiques on hi ha més marge de millora.
Un equip de 12 docents de primària i dos de secundària acompanyaran els centres i els visitaran un cop cada dues o tres setmanes. Els docents de cada centre implicats en el pla rebran formació en codocència, didàctica manipulativa i tutorització en matemàtiques en horari lectiu.
Millora de la comprensió lectora
Educació també implantarà el curs vinent un pla de millora de la comprensió lectora, una altra de les matèries que avalua l'informe PISA i que també va patir un retrocés. En aquest cas hi participaran 250 centres públics i concertats.
Durant dos anys, aquests centres treballaran en xarxa per millorar com s'ensenya a llegir. Es vol incidir sobretot en la competència oral, element clau per accedir a la lectura i l'escriptura.
També se'ls orientarà per potenciar la lectura en totes les etapes educatives, des de l'escola bressol fins al batxillerat. El pla inclou, a més, la millora de biblioteques escolars en 50 centres (35 de públics i 15 de concertats), ja que ara només el 40% en tenen i moltes no estan actualitzades.
De l'informe PISA al grup d'experts
Els resultats de l'últim informe PISA, que es va fer públic a finals de l'any passat, van suposar un daltabaix a Catalunya, ja que el rendiment de l'alumnat de quart d'ESO va caure en picat en matemàtiques, ciència i lectura, les tres matèries analitzades.
Va ser el primer informe que va avaluar l'impacte de la pandèmia i en la majoria de països els resultats van ser negatius.
Arran d'aquella patacada, el Departament d'Educació va nomenar un grup d'experts que a principis de març va presentar una bateria de propostes per revertir els mals resultats, amb 18 mesures prioritàries.
Van reclamar ampliar el personal docent i no docent als centres i impulsar l'aprenentatge per competències, entre altres accions. En resposta a aquestes peticions, Educació va anunciar que a partir del setembre hi haurà 1.900 docents més.
- ARXIVAT A:
- Educació