"Matino més i arribo tard": queixes pels canvis a Rodalies per les obres a Sant Andreu
Malestar el primer dia feiner dels 75 previstos d'alteracions a les línies R2 Nord i R11 de Rodalies, que utilitzen diàriament desenes de milers de passatgers
L'estació de Rodalies de Sant Andreu Comtal de Barcelona s'ha convertit a partir d'aquest dilluns en origen i final de les línies R2 Nord i R11, cosa que ha multiplicat el nombre de viatgers que pugen i baixen dels trens.
És una situació que durarà fins a principis de desembre, mentre es facin les obres de la nova estació i els accessos, i de moment els usuaris s'estan queixant molt dels canvis que comporta.
Matinar més i arribar tard
Els viatgers aposten majoritàriament per la combinació tren i metro per arribar a Barcelona, el primer dia de les afectacions Les queixes se centren en la poca informació disponible, que els trens van molt plens i, sobretot, en la durada dels trajectes, que ara és considerablement més llarga.
Molts dels passatgers ni tan sols sabien amb el que es trobarien, i han hagut d'improvisar recorreguts i alhora assumir que, com a mínim avui, arribarien tard a destí.
Marina Martínez: "Em van dir que el tren a Clot no es podia agafar, que s'havia d'agafar aquí, he vingut i he preguntat pel tren a Girona, i m'han dit que acabava de passar, i he preguntat pel següent, i m'han dit que no ho saben encara, ni tampoc a quina via."
Ainhoa: "M'ha afectat molt perquè d'una hora de trajecte han acabat sent duess i em fot una mica, la veritat. Prefereixo pagar que l'abonament gratuït, perquè he de matinar més i, tot i això, arribo tard."
Molts passatgers hbituals de l'R11 afectats per les obres de la Sagrera i alternatives han optat l'AVE:
Més transbordaments per arribar a destí
Per arribar o marxar de l'estació de Sant Andreu, els usuaris opten la majoria per la parada de Sant Andreu de la línia 1 de metro, que queda a poca distància a peu.
En canvi, l'autobús llançadora especial que porta a l'estació de Sagrera-Meridiana, de les línies R3, R4 i R12 de Rodalies, només l'han agafat una minoria dels que arribaven a Sant Andreu.
En tot cas, ara han de fer molts més transbordaments per arribar a destí, cosa que allarga considerablement el temps de recorregut, i també és més cansat.
Merche Gallardo: "Molt enredat, he d'agafar el tren fins a Sant Andreu, agafar el metro fins a la Sagrera, i de la Sagrera a Diagonal. Un caos."
Jorge: "Fatal, m'ho han fotut tot, hi ha gent que no té cotxe, com jo, i no es pot anar de la Llagosta a Bellvitge en patinet."
Gratuïtat relativa
A les xarxes socials, els usuaris descontents també hi han dit la seva: s'han queixat que ara la gratuïtat d'aquest quadrimestre és molt relativa, perquè no funciona pel sistema integrat, d'incidències a la xarxa de metro, de les línies d'autobús alternatives plenes, etc.
Agafo el tren, tinc un bitllet per anar a Barcelona.
Jaume Valls ? (@jaumevalls) September 19, 2022
M'obliguen a baixar a Badalona i agafar el metro. Haig de comprar un altre bitllet per anar a Barcelona!
Bravo, el tren no és gratuït, és el doble de car pel doble de temps pel mateix recorregut!#rodalies#robatorirenfe
#rodalies El Maresme ara mateix sense connexió amb Barcelona: Rodalies acaba a Badalona, la línia 2 de metro aturada per incident d'atropellament d'una persona. El transport públic per carretera en mínims en horari de mig matí. No és l'excepció, és la normalitat!
Eladi Torres (@eladitorresg) September 19, 2022
Si l'R2 no funciona, molta gent del Vallès Oriental agafarà el bus. Però, en canvi, no s'ha reforçat el servei. A Mollet ja n'han passat 2 que ni han parat de plens que anaven #rodalies
Jusèp Rifà (@jusep_rifa) September 19, 2022
Hora d'arribada: 8:18 (hora d'arribada habitual a Arc del Triomf 7:55 aprox.). Conclusió: al Vallès Or. ens haurem de llevar abans tots els usuaris de @rod2cat. Pregunta: per què no s'ha procurat fer aquesta moguda a l'estiu? Potser l'usuari és el que menys importa? @elmonarac1
Yael Díaz-Acha (@ydiazach) September 19, 2022
Trens molt plens
Les alteracions en els recorreguts van començar aquest dissabte, i aquest dilluns també afecten l'R1, la línia de Rodalies del Maresme, que té origen i final a Badalona, tot i que demà ja funcionarà amb normalitat.
Durant el cap de setmana també hi ha hagut queixes d'usuaris que s'han quedat sense poder pujar al tren perquè anava ple a vessar:
A tot això he intentat agafar el tren a Caldes per anar a Montcada i fer el trasbord per arribar a Barcelona. Quan ha arribat el tren no hi cabia una anima més. Ens hem quedat la meitat de la gent a l'andana sense poder pujar. Tercer mundista. @rodalies https://t.co/p69bcjmih0
Andrea Garcia (@andreagv0) September 18, 2022
Els responsables de Rodalies, en canvi, s'han mostrat "molt satisfets" de com està funcionant el pla alternatiu, i han destacat que ha requerit replanificar més de 300 trens cada dia.
Raquel Sánchez: "No s'ha pogut fer durant l'estiu"
Per la seva banda, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha admès que les obres generen molèsties, però que són "necessàries" per poder millorar la xarxa ferroviària.
Entrevistada al programa Els Matins de TV3, Sánchez ha dit que haurien volgut fer les obres durant l'estiu per afectar menys el dia a dia dels ciutadans, però que "no ha estat possible":
"Si s'hagués pogut fer a l'estiu s'hauria fet, però el curs de les licitacions de les obres són les que són i hem volgut començar el més aviat possible."
"A partir d'aquí el que hem de fer és agilitzar al màxim per intentar complir els calendaris perquè el desembre tinguem acabat aquesta segona gran fita de les obres de la Sagrera."
Es calcula que els canvis per les obres, que s'allargaran dotze setmanes, afecten un 30.000 usuaris, els que fan servir les l'R2 i l'R11. Aquest dilluns, però, l'afectació ha estat per a uns 70.000 usuaris, ja que, de manera puntual, també s'ha tallat l'R1.
Amb horaris diferents
La plantilla d'informadors de Renfe, que s'ha reforçat bastant, ha hagut de donar moltes explicacions, tot i que no ha pogut respondre a totes les preguntes dels usuaris, perquè no tenia tota la informació.
Un dels problemes principals són els horaris dels trens, que no són els habituals, sinó que en part s'han refet, teòricament per millorar el servei, tot i que molts usuaris no hi han estat gens d'acord.
A banda dels autobusos de reforç que s'han organitzat a Barcelona, també hi ha una línia extraordinària d'autocars que va de Granollers a Barcelona al matí i en direcció contrària a la tarda.
Aquest dilluns, però, els autocars han sortit força buits, mentre els trens que portaven fins a Montcada i Reixac anaven molt plens.