Menys llibres de text i més material digital davant la incertesa del nou curs
S'han venut un 20% menys de llibres de text en paper en comparació amb el curs passat però ha augmentat la demanda de formats digitals que permetrien una docència telemàtica
A punt de començar el curs més atípic a causa de la pandèmia del coronavirus, també el sector dels llibres de text pateix els efectes de les incerteses de la tornada a l'escola. Altres anys, la gran majoria de les famílies tindrien ja a punt els llibres de text per als alumnes. Però aquest any la venda porta un retard "d'entre dues i tres setmanes", segons explica el president de la comissió del llibre de text del Gremi d'Editors de Catalunya, Antonio Garrido.
El portaveu dels editors assegura que, fins ara, tant famílies com escoles han estat centrades en organitzar i conèixer com seria aquest inici de curs. Les vendes, assegura, van ser "imperceptibles" al juliol, i durant l'agost i la primera setmana de setembre han portat una "marxa lenta".
Garrido assegura que hi ha un 20% menys de vendes en comparació amb l'any passat. "Normalment cap al 15 de setembre ja es fa tota la venda i aquest any anem un 20% per sota", explica, i no descarta un "petit descens" de les vendes tenint en compte les conseqüències econòmiques i socials de la pandèmia.
De totes maneres, els editors confien que a partir d'aquest dilluns els docents que encara no ho han fet faran arribar a les famílies les llistes del material necessari per a aquest curs i que els progenitors que no els han adquirit ho facin.
En alguns casos ja els han comunicat que hi ha centres que faran servir continguts del darrer trimestre del curs passat que no van poder posar en marxa com a conseqüència del confinament.
Més digitalització
Per contra, han detectat un increment "important" en la prescripció i compra de llicències de contingut digital. Aquests continguts han de permetre a les escoles que "passi el que passi" podran mantenir la docència, encara que hagi de ser telemàtica.
En paral·lel, també ha augmentat la demanda de formació al professorat per saber fer ús d'aquestes tecnologies i de l'entorn digital dels continguts i les plataformes.
Garrido afirma que si una cosa ha fet la pandèmia és posar en evidència la necessitat i els avantatges de la digitalització. Explica que hi ha tres perfils de centres: els que ja estaven plenament en el món digital i que enguany ho continuaran estant, els que ja tenien llicències digitals però les feien servir poc, que accentuaran el seu ús, i les escoles que no havien fet el pas a la digitalització.
Aquest darrer grup és el que més ha demanat ara materials digitals -s'ha de tenir en compte que tots els llibres de text van acompanyats de la serva llicència digital-: "Han vist que no tenir aquest dispositiu digital podia ser un problema en aquest curs tan incert", afirma Garrido.
Segons dades dels editors, hi ha un 10% de centres escolars a Catalunya que no compren els llibres en suport paper i només adquireixen el digital.
Material emocional i de repàs
D'altra banda, les editorials han preparat també material "psicològic" per abordar la tornada al centre dels alumnes després de sis mesos.
A més, i seguint les peticions d'alguns centres, han creat material per recuperar parts del currículum que no es van poder desenvolupar durant el tercer trimestre.
- ARXIVAT A:
- Educació