Més de 1.000 accidents de patinet a Catalunya aquest 2024: una mitjana de 3 cada dia
Són dades del Servei Català de Trànsit, que demana que s'acceleri l'entrada en vigor de l'assegurança obligatòria d'aquests vehicles, aprovada pel Consell de Ministres al maig
A la Mireia la va atropellar un patinet quan caminava tranquil·lament per la vorera. Va picar amb el cap a terra i va estar molt greu. De fet, encara ara -mesos després de l'accident- continua en mans dels metges de la Guttmann i no oblidarà mai el que li va dir el neurocirurgià que la va atendre:
"En casos com el teu, només 1 de cada 20 persones se salva i no acaba en cadira de rodes."
A punt de tancar l'any, aquest 2024 a Catalunya hi ha hagut més de mil accidents de patinet com el que va patir la Mireia. Sortosament, la majoria acaben amb víctimes lleus --cops i contusions--, però també s'han registrat 75 ferits greus i dues víctimes mortals, segons dades del Servei Català de Trànsit que ha avançat "El matí de Catalunya Ràdio".
Cal regular els patinets
Aquesta xifra de més de mil accidents de patinet aquest any equival a dir que cada dia se'n produeixen 3, de mitjana. Però hi ha més dades: en només dos anys, el nombre d'accidents amb aquest vehicle de mobilitat personal gairebé s'ha doblat. L'any 2022 n'hi va haver 546, i a data d'avui ja en són 1.039.
Anna Pintó, subdirectora general de Seguretat Viària, defensa la necessitat de regular la circulació dels patinets:
"Quan es produeix un accident i malauradament hi ha víctimes, hi ha unes responsabilitats associades que les assegurances poden ajudar a dirimir."
El maig, el Consell de Ministres va aprovar el projecte de llei que obligarà els patinets elèctrics a tenir una assegurança obligatòria d'accidents. La normativa, però, encara s'està tramitant i tot apunta que el procés serà lent, fet que lamenta l'advocat i assessor jurídic de l'associació Stop Accidents, Josep Pérez Tirado.
"No estem coberts"
Josep Pérez Tirado adverteix que, mentre els patinets no estiguin obligats a tenir una assegurança, tothom està en risc, tant els usuaris dels patinets com les possibles víctimes per atropellament. L'advocat recorda que, ara mateix, si el conductor d'un patinet fa mal a una persona i no té una assegurança privada contractada "es pot arruïnar" si se l'envia a judici.
Però les víctimes són les que més surten perdent en cas que el conductor no tingui assegurança i es declari insolvent:
"Encara que tingui una lesió medular, no té dret a cap indemnització."
Aquest advocat especialitzat en accidents de trànsit recorda que existeix el Consorci de Compensació d'Assegurances per cobrir les víctimes quan el vehicle que li ha fet mal no té assegurança. Però subratlla que això que és vàlid en cas d'accident de cotxe, no es pot aplicar als accidents de patinets, precisament, perquè encara no hi ha cap normativa que els reguli.
En aquest punt, Josep Pérez Tirado carrega contra els polítics: "Des del passat mes de maig no han fet res i ara marxen de vacances fins al pròxim 4 de febrer, que és quan hi ha prevista la pròxima reunió per parlar del tema".
Els usuaris de patinets es defensen
Des de l'Associació d'Usuaris per la Mobilitat Personal (AUMP) consideren que l'augment del nombre d'accidents --recorden que gairebé s'han doblat des del 2022-- es deu al fet que en els últims 3-4 anys hi ha hagut també un increment molt important del nombre d'usuaris. Roger de Primavera és el portaveu de l'AUMP:
"A mesura que hi ha més patinets puja proporcionalment el nombre d'accidents. Això és normal, però es parla d'increment d'accidents per justificar la necessitat de l'assegurança."
Roger de Primavera lamenta que es doni el missatge que qui genera els accidents són els patinets, "quan no sempre és així", i hi veu interessos econòmics al darrere de la decisió d'obligar-los a contractar una assegurança obligatòria d'accidents. Afegeix que cal menys regulació i més educació viària a les escoles.
L'Ajuntament de Barcelona va aprovar fa poc modificar l'ordenança de circulació, i el casc serà obligatori per als patinets a partir de l'1 de febrer del 2025.
- ARXIVAT A:
- Trànsit