Un pare perd la custòdia compartida dels fills per treballar massa
La sentència diu que és "el més favorable per als menors"

Més de 2 hores diàries de pantalles fa menys intel·ligents els nens de 8 a 11 anys

Xavier DuranActualitzat

Els nens que miren més de dues hores al dia pantalles, siguin d'ordinador, tauletes, mòbils o televisió, obtenen pitjors resultats en les proves de desenvolupament cognitiu. Així ho revela un estudi fet als Estats Units amb nens i nenes d'entre 8 i 11 anys.

De fet, l'objectiu de l'estudi era esbrinar quants d'aquests infants segueixen les directrius que la Societat Canadenca per la Fisiologia de l'Exercici va llançar l'any 2016. Proposen que cada 24 hores els joves d'entre 5 i 13 anys facin almenys una hora d'activitat física intensa, no superin les dues hores d'ús recreatiu de pantalles i dormin entre 9 i 11 hores.

L'equip de l'Institut de Recerca de l'Hospital de Nens d'Ontario de l'Est també volia establir, per primer cop, si aquestes directrius tenien relació amb el desenvolupament cognitiu. Els resultats es publiquen a la revista "The Lancet Child & Adolescent Health".

Per això, van passar qüestionaris a més de 4.500 nens i nenes i als seus pares. Als infants també els van sotmetre a tests sobre habilitats lingüístiques, memòria episòdica, memòria de treball, funció executiva i velocitat de processament. Per evitar biaixos, varen tenir en compte els interessos familiars, l'educació dels pares i els nens, el grup ètnic, el desenvolupament físic, l'índex de massa corporal i si el nen havia tingut alguna ferida traumàtica al cervell.

En primer lloc, van constatar que només un de cada vint nens complia totes les directrius i un 29% no en complia cap. En el cas concret de les pantalles, la mitjana era de 3,6 hores diàries.

Quant als resultats dels tests, van observar que limitar el temps d'ús de pantalles i dormir les hores indicades tenia una relació directa amb el desenvolupament cognitiu. Però el fet bàsic era l'ús de pantalles. Complir amb aquesta directriu o amb aquesta i les hores de son estava associat als millors resultats.

Per Jeremy J. Walsh, que ha encapçalat l'estudi, cal investigar més per afinar els resultats:

"Cal més recerca sobre la relació entre temps d'ús de pantalles i cognició, incloent-hi l'efecte de diferents tipus d'activitat, si el contingut és educatiu o recreatiu i si requereix focalització o implica multitasca."

Els autors també s'han sorprès de veure que no hi havia relació entre l'activitat física i el desenvolupament cognitiu, com assenyalen altres estudis. Creuen que potser això és degut al fet que les mesures utilitzades no eren prou específiques.

En un comentari que acompanya l'article, Eduardo Esteban Bustamante, de la Universitat d'Illinois, assenyala que una possible causa és que en els nens que no compleixen les directrius pot afectar el cicle estrès-recuperació, necessari per al creixement dels nens. I afegeix que l'ús de pantalles al vespre pot, a més, alterar la qualitat del son.

ARXIVAT A:
CiènciaSalut
Anar al contingut