Així són els robatoris en autopistes com l'AP-7, en augment des que van treure els peatges
Les imatges de diversos casos de furts mostren la manera d'actuar dels delinqüents, que aprofiten distraccions en àrees de descans o l'engany per accedir als vehicles
L'any passat es van denunciar 3.500 robatoris a les autopistes i autovies d'alta capacitat. Un 70% d'aquests delictes (2.450) són furts per distracció o engany, quan els lladres distreuen la víctima o aprofiten que ha sortit del cotxe. El 20% de les denúncies (700) són robatoris de la càrrega de camions estacionats en àrees de descans, són els dels lladres anomenats teloners. I el 10% restant (350) són robatoris amb força a l'interior de vehicles o sostracció de gasoil.
Amb la desaparició dels peatges aquests delictes han crescut. I això, segons el cap de la Unitat de Mobilitat Operativa dels Mossos d'Esquadra, Ivan Clotet, té a veure amb l'increment de vehicles:
"Si hi ha més trànsit, hi ha més víctimes; si hi ha més víctimes, hi ha més quota de mercat. Llavors, si bé s'ha notat un petit repunt de fets, a partir de l'extinció dels peatges, s'està treballant per restablir les mesures de seguretat i control més actualitzades."
Com enganyen les víctimes
Un dels mètodes més habituals que fan servir aquestes bandes de lladres és el de l'engany. Mentre circulen per l'autopista, alerten un conductor que el seu cotxe té un problema mecànic perquè s'aturi al voral. Normalment, actuen en grups de tres, cadascú amb un rol determinat. Mentre el conductor s'espera al volant, el copilot baixa per distreure'ls. I és en aquest moment, que un tercer membre s'acosta al cotxe de les víctimes.
En Pedro Simón Martín fa 27 anys que és camioner i explica que ha vist moltes vegades com actuen: "T'avança un cotxe, se't posa al davant i et diu que et paris. Intenten despistar-te, que vagis al darrere, i és molt fàcil. Si tens un ordinador, les targetes, els diners... És un moment, entren i s'emporten el que tinguis."
Altres vegades, els lladres busquen les seves víctimes en àrees de servei o de descans, i aprofiten qualsevol descuit. Un dels moments idonis és quan el conductor baixa a posar gasolina o a estirar les cames. Mentre està distret, li obren la porta del cotxe per robar-li les pertinences. Les principals víctimes d'aquests robatoris solen ser els turistes.
"Aquesta gent el que busquen és la víctima estrangera, que està desubicada, fora del seu país. Venen relaxats, venen de vacances. I solen portar diners en efectiu", explica Clotet.
Són grups de lladres molt especialitzats, multireincidents i que solen cometre els furts sense violència, perquè saben que, si els enxampen, els càrrecs seran menors.
"El delicte en si és un furt. Estem parlant d'un dels delictes més lleus que té el Codi Penal, i les penes no poden ser gaire restrictives", explica el responsable dels Mossos. Per això van començar a treballar el 2018 amb les ordres d'allunyament, que impliquen penes més altes: "Des del moment que un jutge emet una ordre de prohibició d'entrar a l'autopista, si són detectats per qualsevol efectiu policial, és un trencament d'aquesta ordre i comporta una pena de presó. És més restrictiu, cosa que no els interessa."
Les ordres d'allunyament s'han convertit en una eina més per reduir els robatoris a les vies ràpides. Els últims cinc anys, la Unitat de Mobilitat Operativa dels Mossos d'Esquadra ha aconseguit que se n'hagin imposat 57. Els robatoris per engany o descuit a les autopistes no són un delicte nou, tot i que amb els anys han anat evolucionant. Abans de la pandèmia, per exemple, aquests furts tenien lloc, bàsicament, en època de vacances. Ara, aquestes bandes de lladres actuen tots els mesos de l'any.
Aquest és el vídeo dels Mossos d'Esquadra on es mostren diferents robatoris:
- ARXIVAT A:
- Mossos d'EsquadraPeatgesMobilitatAP-7