Més vigilància a la xarxa de Rodalies i control a les deixalleries contra el robatori de coure
- TEMA:
- Mossos d'Esquadra
Els Mossos d'Esquadra intensificaran l'aplicació del pla per combatre els robatoris de coure després dels greus problemes que han causat últimament a la xarxa de Rodalies.
Ho han anunciat aquest dijous i han precisat que el pla, creat el 2010 i anomenat Programa Operatiu Específic (POE) Metall, l'eleven al nivell 2 a tot Catalunya, d'un total de 3 nivells.
La decisió es va prendre en una reunió feta aquest dimecres amb els màxims responsables del cos policial, en la qual es van definir les actuacions que es faran.
Controls a deixalleries, a les vies i de trànsit
Aquestes són incrementar les inspeccions a les deixalleries que comercien amb metall, reforçar "el control visual de les vies" i els controls de trànsit per interceptar els transports de coure robat.
També millorar la coordinació amb els operadors ferroviaris, investigar a fons les xarxes de delinqüents, i demanar a la Fiscalia que emeti ordres d'allunyament als delinqüents amb antecedents.
A més de tot això, han anunciat que el nivell 2 del POE Metall també inclou fer vigilància aèria de les vies amb helicòpters, i també amb drons de vol nocturn per detectar els robatoris en marxa.
Pocs robatoris però molta afectació
Segons han explicat, els robatoris de coure a la xarxa ferroviària només representen el 3% dels robatoris de metall a Catalunya, però són amb diferència els que més afectació provoquen.
Els lladres principalment roben catenàries, els cables penjats que subministren electricitat als trens, que despengen amb perxes de fusta i un cop a terra els tallen amb serres radials i se'ls enduen.
També roben cables de senyalització, que després cremen o pelen perquè no es pugui identificar la procedència, de manera que és molt difícil poder provar que han estat robats.
Moltes detencions que no aturen els robatoris
Segons els Mossos, els lladres de catenària són més especialitzats que els que roben coure en obres a l'aire lliure o en empreses, i actuen en grups d'entre 2 i 4 persones que van canviant.
En l'últim any han fet 271 detencions, gairebé un 20% més que l'any anterior, tres de cada quatre tenen antecedents, i un 30% acumulen més de 10 detencions.
Detenir-los, per tant, no atura els robatoris, i per això els Mossos volen intensificar els mecanismes dels quals disposen per intentar desarticular les xarxes amb les quals operen.
Més hores i més controls en l'últim any
La xarxa d'Adif i Renfe és la més afectada amb diferència: en l'últim any hi ha hagut 263 robatoris (199 de maig del 2022 a maig del 2023) mentre a les vies d'FGC n'hi ha hagut 13.
Això ha estat malgrat l'augment de recursos que els Mossos afirmen que s'hi ha dedicat: un 77% més d'hores al POE Metall i un 38% més de controls policials en l'últim any.
Això són més de 4.000 controls, que han permès augmentar les detencions i també les identificacions.
Les deixalleries i el coure robat
Pel que fa a les deixalleries de compravenda de metall, els Mossos afirmen que la majoria són serioses, però sospiten que almenys n'hi ha un 10% que compren coure robat.
En aquest sentit, en el 16% de les 312 inspeccions que van fer el 2023 van detectar-hi irregularitats, i el 17% en les 172 que porten des de principi d'any.
Segons han afirmat, fa anys que han detectat que els robatoris augmenten quan el preu internacional del coure puja, i que ara està a un preu molt bo, a gairebé 10 euros el quilo.
Des del febrer el POE Metall ja estava en nivell 2 per a les àrees de Barcelona i Tarragona, on hi ha el 50% dels robatoris de coure a la xarxa ferroviària, i ara s'estendrà a tot Catalunya.
El robatori del dia 12 va ser un sabotatge?
La decisió dels Mossos està directament relacionada amb el robatori que va provocar l'aturada del gruix de les línies de Rodalies el dia de les eleccions al Parlament, ara fa 10 dies.
Aquell incident va motivar una picabaralla entre els governs català i espanyol, amb el ministre de Transports, Óscar Puente, insistint a dir que molt probablement va ser un sabotatge més que no pas un robatori comú.
Els Mossos van dir que no hi havia proves, mentre el ministre també va responsabilitzar els Mossos de l'abundància de robatoris a Rodalies, i el govern va respondre remarcant el contrast amb FGC, que pateix molts menys robatoris en proporció.
- ARXIVAT A:
- Mossos d'Esquadra Renfe Rodalies Mobilitat