Microsoft vs. Google: qui guanyarà la cursa de la intel·ligència artificial a internet?

L'anunci de la incorporació al navegador Bing d'un xatbot de l'empresa OpenAI esperona Alphabet a presentar el seu per a Google, el Bard

Actualitzat

La irrupció de la intel·ligència artificial en línia està revolucionant el món d'internet i promet canvis molt considerables en molt poc temps, de fet, en setmanes o mesos.

Ho ha accelerat tot l'empresa OpenAI amb dues eines revolucionàries llançades el 2022: DALL·E 2, que genera qualsevol imatge imaginable, i ChatGPT, que crea textos que semblen escrits per humans.

El pas possiblement definitiu l'ha fet aquest dimarts el gegant de la informàtica Microsoft, presentant la incorporació al seu buscador Bing d'un xatbot d'intel·ligència artificial creat per OpenAI.

Un xatbot és un programa que processa el llenguatge amb xarxes neuronals intel·ligents, cosa que li permet entendre les preguntes dels usuaris i també respondre-hi simulant una conversa amb una persona.

 

La intenció de Microsoft: prendre quota de mercat a Google

El que pretén Microsoft amb aquesta innovació és augmentar la quota d'ús de Bing, ara d'un 10%, en un mercat pràcticament monopolitzat per Google des que va aparèixer fa més de 20 anys.

Per això la diferència abismal entre els resultats econòmics de l'un i l'altre: en l'últim trimestre del 2022 Google va facturar 42.000 milions d'euros, mentre que per publicitat a internet Microsoft en va guanyar 3.200.

La presentació va ser aquest dimarts a la seu de Microsoft a Redmond, als EUA, i va anar a càrrec del seu director general, Satya Nadella, i de Sam Altman, CEO i fundador d'OpenAI:


El xatbot, el "copilot" de l'usuari de Bing

Nadella va definir el nou xatbot de Bing com una mena de "copilot" que ajudarà a navegar per internet, i va afirmar que "canviarà pràcticament totes les categories de programari".

El CEO de Microsoft, Satya Nadella, aquest dimarts a la presentació del xatbot de Bing, a Redmond (Reuters)

Per la seva banda, Altman va assegurar que la nova versió de Bing "millorarà la qualitat de vida" dels internautes i va explicar que fa 3 anys que les dues empreses treballen plegades en aquest projecte.

"Desbloqueja la teva creativitat, demana-li al nou Bing que t'ajudi a elaborar un discurs per celebrar un aniversari. Uneix-te a la llista d'espera ara."


Respondre preguntes que ningú ha respost encara

En la presentació van fer demostracions de com funciona el xatbot: el director de màrqueting de Microsoft, Yusuf Mehdi, va mostrar com resol problemes utilitzant dades disponibles en línia.

Per exemple, li va preguntar si un moble concret cap a dins d'un model de cotxe concret per transportar-lo, calculant-ho d'acord amb les mides dels dos objectes, que són públiques.

Mehdi va assegurar que el nou Bing permetrà "una navegació més intel·ligent i més intensa" que la que s'ha pogut fer fins ara:

"Hi ha 10.000 milions de consultes cada dia, però calculem que la meitat queden sense resposta. Això es deu al fet que la gent utilitza la cerca per fer coses per a les quals no estava dissenyada originalment: és fantàstic per trobar un lloc web, però per a preguntes o tasques més complexes massa sovint es queda curt."

Demostració de com funciona el nou xatbot de Bing, aquest dimarts a la seu de Microsoft, a Redmond

Segons Mehdi, amb Bing ara es podran aconseguir "resultats rellevants i personalitzats per a qualsevol consulta" i també es podran generar continguts com "poemes o resums".

De moment el Bing ampliat amb el xatbot està disponible en format beta en període de proves i només per als usuaris registrats de Microsoft que ho demanin expressament, i que s'han d'apuntar a una llista d'espera.

La intenció de Microsoft és integrar la intel·ligència artificial també al seu navegador, Edge, també utilitzant Prometheus, la tecnologia d'OpenAI que treballa amb accés en temps real a internet.

Google presenta el seu propi xatbot, el Bard

El pas de Microsoft ha estat respost gairebé immediatament per l'altre gegant del programari, Alphabet, que aquest dilluns va anunciar la incorporació d'un xatbot similar al seu navegador, Google.

L'han anomenat Bard, i el director executiu d'Alphabet, Sundar Pichai, va assegurar que l'han ofert als seus "provadors de confiança externs" abans d'obrir-lo al públic en general "en les pròximes setmanes":

"Bard busca combinar l'amplitud del coneixement del món amb el poder, la intel·ligència i la creativitat dels nostres grans models lingüístics, en base a la informació d'internet per oferir respostes noves i d'alta qualitat."

 

La pífia del Bard fa dubtar que Google estigui a l'alçada

Aquests anuncis han fet pujar el valor a la borsa de tots dos grans grups empresarials: Microsoft ha tancat aquest dimarts amb una pujada del 4,2%, mentre que Alphabet ha pujat més, un 4,6%.

Però la matriu de Google va caure després un 8%, per la pífia que van tenir aquest dimecres a París en la presentació del Bard, que va donar una resposta errònia.

Li van preguntar quins nous descobriments ha fet el telescopi James Webb, i un dels que va esmentar van ser les primeres fotos d'un planeta de fora de sistema solar fetes el 2004 per un telescopi europeu.

Aquest error en la presentació pública del chatbot de Google ha generat dubtes entre els experts, i sobretot entre els inversors, que han vist amenaçada la supremacia del buscador, que acapara el 85% del mercat.

De fet, la cursa entre aquests dos gegants l'ha accelerat l'enorme impacte generat per ChatGPT a finals de l'any passat, però també d'una altra eina d'OpenAI, DALL·E 2, llançada a l'abril.

El xat de Bing promet millors resultats que els de ChatGPT, perquè aquest no té accés a internet, i treballa sobre una enorme base de dades tancada anterior al 2021, i el de Bing sí que donarà respostes amb accés directe a tot internet.

 

Una empresa impulsada per Elon Musk

L'empresa que ho ha revolucionat tot, OpenAI, la van fundar el 2015 Sam Altman i Elon Musk amb altres persones, que es van comprometre a finançar-la amb mil milions de dòlars.

La intenció inicial de l'empresa era que no tingués ànim de lucre i que es dediqués a la recerca bàsica en intel·ligència artificial amb l'objectiu que fos una tecnologia beneficiosa per a tothom.

Musk va sortir del consell d'administració el 2018, tot i que ha continuat sent-ne accionista, i l'any següent va entrar-hi Microsoft, que hi va fer una aportació de mil milions més.

Aquest gener, i després de l'enorme èxit de ChatGPT, Microsoft hi ha fet una nova injecció de diners, aquesta 10 vegades més gran: 10.000 milions de dòlars.

Les empreses de la Xina entren en la cursa

En aquesta cursa també hi participen les grans empreses d'internet de l'altra potència mundial, la Xina: aquest mateix dimarts s'hi ha afegit el buscador Baidu, l'equivalent a Google, anunciant el seu propi xatbot.

Es dirà Ernie Bot, han afegit que està en ple desenvolupament i que preveuen que al març ja estigui en funcionament per al públic.

Poques hores després una altra empresa xinesa, 360, dedicada a la ciberseguretat, també ha anunciat la posada en marxa imminent d'un xatbot similar.

Com en el cas de Microsoft i d'Alphabet, l'anunci també els ha comportat la revalorització de les accions a la borsa: en el cas de Baidu van pujar un 15,3% a Hong Kong i un 11,2% als Estats Units, mentre que 360, també coneguda com a Qihoo, ha pujat un 10% a la borsa de Xangai.

Ara caldrà veure si aquests anuncis, a banda de servir per fer pujar o baixar les accions de les empreses, es concreten en la revolució d'internet basada en la intel·ligència artificial que prometen.

 

 

ARXIVAT A:
TecnologiaInternetGoogle
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut