Milers d'animals vius, atrapats en vaixells al canal de Suez
Un dels vaixells que els transporta va sortir de Tarragona el 15 de març i es dirigia a l'Aràbia Saudita
Com a mínim 20 dels vaixells atrapats al canal de Suez transporten animals vius, segons les dades de la navegació de les naus recopilades per TV3. Això vol dir que hi ha milers de vedells, vaques, braus, ovelles i xais bloquejats en aquest punt.
Un d'aquests vaixells va sortir de Tarragona dilluns de la setmana passada i transporta animals vius fins al port de Jiddah, a l'Aràbia Saudita, un comprador habitual d'animals vius. Tres vaixells més van sortir de Cartagena, també la setmana passada, i es dirigeixen cap a Port Saïd, a Egipte.
Alguns d'aquests vaixells són ja dins del canal i d'altres són molt a prop i, per tant, fer una ruta alternativa els costaria molts dies de navegació, i per tant, de patiment per als animals.
L'alternativa de quedar-se esperant també els pot obligar a estar-se setmanes bloquejats.
Si s'allarga el bloqueig, nova catàstrofe
Maria Boada Saña, veterinària i experta en transport animal a l'ONG alemanya Animal Welfare Foundation, assegura que això "suposaria que els factors de risc es puguin anar incrementant amb el pas dels dies, com ara la falta de subministrament de menjar o la inadequada ventilació forçada, que afavoririen l'aparició de problemes greus sobre el benestar dels animals".
"Si el bloqueig s'allarga massa dies, ens trobarem una altra vegada davant d'una nova catàstrofe per als animals que ara estan atrapats dins dels vaixells al canal de Suez, molts provinents de ports espanyols", assegura Boada, que fa anys que segueix de prop el transport d'animals vius per via terrestre i també marítima, com és aquest cas.
Per què els transporten vius
Transportar els animals vius surt més barat que dur-los morts, perquè no calen neveres, pugen sols al vaixell i el sacrifici es fa a Turquia, l'Aràbia Saudita, el Líban o Líbia, on és més econòmic. Per als que en fan negoci tot són avantatges, però el viatge representa un patiment cruel per als animals, que es pot veure agreujat davant la possibilitat de quedar bloquejats durant setmanes al canal de Suez.
Un altre problema és que els vaixells, generalment, no estan en bones condicions. Es tracta de naus que no es van construir per transportar animals vius i que tenen deficiències, segons denuncien les ONG.
L'activista animalista Maria Boada assegura que "els animals, un cop surten dels ports europeus, perden tota protecció davant de problemes burocràtics, tècnics, com ara accidents; o inesperats, com males condicions marítimes o, en aquest cas, el bloqueig del canal de Suez. Boada remarca que "aquests incidents no són casos aïllats".
Aquesta incidència arriba després que les autoritats espanyoles hagin ordenat sacrificar 2.500 vedells que van viatjar durant 3 mesos pel Mediterrani, en dos vaixells diferents, i que cap país va voler comprar per sospitar que podien estar malalts.
Els vaixells van sortir a finals de desembre de Tarragona i Cartagena, els dos únics ports de l'Estat autoritzats per embarcar animals vius en vaixells, i van tornar, després del periple pel mar, a Cartagena, ciutat de sacrifici dels vedells.
- ARXIVAT A:
- ComerçMaltractament animalSuezEgipte