Rescat de dues llanxes amb 110 persones fa sis dies a Fuerteventura (Europa Press)

Moren de set i de gana 47 persones en una patera a la deriva que anava a les Canàries

La barca, l'han trobada a mil quilòmetres al sud, davant de les costes de Mauritània, amb 7 supervivents
Actualitzat
TEMA:
Migracions

Van sortir del Sàhara Occidental, en direcció a les Canàries, el 3 d'agost, en un viatge que havia de durar un dia. Però es van quedar sense gasolina i van estar més de 13 dies a la deriva.

47 dels ocupants han mort d'inanició. Primer van perdre la vida els tres nens que hi havia i després 9 de les 10 dones que hi viatjaven, segons relata una de les supervivents.

"Durant aquest temps van anar morint-se a poc a poc, sobretot de set", explica Helena Maleno, activista defensora dels drets humans de l'entitat Caminando Fronteras.

Entre Al-Aaiun, al Sàhara Occidental, fins a Fuerteventura, a les Canàries hi ha més o menys 165 quilòmetres en línia recta. Però sense combustible, la inèrcia del mar els ha acabat portant a Nouadhibou, a Mauritània, 1.000 quilòmetres al sud.

Recorregut de l'embarcació després de 13 dies a la deriva (Recorregut de l'embarcació després de 13 dies a la)

Els ocupants eren majoritàriament de Guinea Conakry, el Senegal, la Costa d'Ivori i Mali. Algunes de les dones havien sigut víctimes de violència sexual després d'un trajecte migratori llarg.


Del mar al desert

Hi ha 7 supervivents. 3 són a l'hospital i 4 estan pendents d'expulsió a Mali, país en conflicte i en fallida.

Des de dependències policials a Nuadhibou, a Mauritània, un dels supervivents tem que el deportin al mig del desert de la frontera amb Mali, com solen fer les autoritats mauritanes. Avisa que si el "tiren al desert" després de 13 dies al mar, sense res, es morirà.


Quan ajudar-los és delicte

Anaven sense capità. "Les embarcacions en realitat no porten autèntics capitans. És gent que està desesperada, que accepta gestionar l'embarcació, però sovint ho fa perquè li abaixin el preu del bitllet, sense tenir experiència en navegació", explica la portaveu de Caminando Fronteras.

Les persones que realment en fan negoci no són a l'embarcació. Lluitar de manera més efectiva contra les màfies salvaria vides, però també reforçar el salvament marítim, assegurar que es busquin amb avió les embarcacions perdudes, i més coordinació entre països, segons Maleno.

Ara mateix, però, fins i tot ajudar els migrants pot ser delicte. Alguns pescadors van donar aigua als ocupants de la barca, però no haurien avisat les autoritats per por:

"Por. Fins i tot de donar-los menjar, perquè poden ser acusades d'un delicte de tràfic i d'ajuda a la immigració irregular que està penat amb presó."

"És el primer cop que veiem que una zodiac aguanta tant", diu Maleno. Les llanxes pneumàtiques són embarcacions molt fràgils. El mar se n'ha empassat desenes, però cada cop són més freqüents en la ruta canària, una de les més perilloses.

L'últim recompte de Caminando Fronteras és de 2.087 persones mortes intentant arribar a Espanya el 2021.

ARXIVAT A:
Migracions
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut