Multa de 150 milions a 4 aerolínies per pràctiques abusives com cobrar per l'equipatge de mà
Consum ha sancionat Ryanair, Vueling, EasyJet i Volotea
Multa històrica de Consum a quatre companyies aèries en considerar que han dut a terme pràctiques abusives contra els clients. La sanció, avançada per la Cadena SER, és el resultat de la investigació oberta l'estiu passat per la Direcció General de Consum espanyola arran de les denúncies rebudes per part de diverses organitzadors de consumidors.
Les quatre companyies sancionades són Ryanair, Vueling, EasyJet i Volotea, i la multa de Consum supera els 150 milions d'euros.
Des del ministeri, tanmateix, es limiten a parlar de "quatre companyies low cost", sense confirmar quines són, i tampoc no confirmen l'import de la multa.
Fonts del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 han explicat que la investigació s'ha centrat en quatre pràctiques considerades abusives:
► Cobrar un suplement per l'equipatge de mà. Aquesta seria la infracció considerada més greu.
► Cobrar un suplement per la reserva de seients contigus per acompanyar menors i persones dependents. Aquí, la resolució parla de "perjudici a persones vulnerables".
► No permetre el pagament en metàl·lic a l'aeroport per aquests o altres serveis addicionals.
► Manca de transparència en la informació precontractual sobre el preu final.
► Hi ha una cinquena pràctica abusiva, exclusiva de Ryanair, que consisteix a cobrar 20 euros per reimprimir la targeta d'embarcament.
També han detallat que, després d'instruir la investigació, Consum va enviar la proposta de sancions i els motius a les quatre companyies afectades, que van poder presentar al·legacions a la Secretaria General de Consum i Joc, que més tard va ser l'encarregada de dictar una resolució després d'examinar les al·legacions de les companyies i les propostes de resolució de Consum.
Ara, les companyies poden presentar un recurs d'alçada davant del ministre de Consum. Més endavant, un cop esgotada la via administrativa, podran recórrer als tribunals i iniciar la via judicial.
Des del ministeri es remarca que tenen "l'obligació de vetllar pel compliment de la llei, garantir el respecte als drets dels consumidors i el deure d'oferir les màximes garanties a les companyies afectades".
Una pràctica "beneficiosa per als consumidors", segons la patronal
La patronal del sector aeri ja ha avançat que les companyies preparen recursos a la sanció. Recorden que la resolució no és ferma i asseguren que la normativa europea els empara, ja que permet la llibertat de cobrar per serveis extra.
El president de l'Associació de Línies Aèries (ALA) i director general d'Easyjet, Javier Gándara, ha dit a TV3 que aquesta pràctica comercial "no només és perfectament legal, sinó que, a més a més, és beneficiosa per als consumidors". Les companyies aèries defensen que cobrar pels serveis addicionals permet pagar una tarifa més barata als consumidors que no els necessiten.
Segons la patronal, 50 milions de passatgers pugen a bord sense una maleta d'aquestes dimensions i avisen que, a partir d'ara, haurien de començar a pagar per un servei que no necessiten.
"Èxit històric" per a les associacions de consumidors
Les associacions de consumidors no han trigat a aplaudir la sanció. Des de Facua parlen d'èxit històric i recorden que porten des del 2018 denunciant aquestes irregularitats.
ÉXITO HISTÓRICO DE FACUA. El ministerio de Consumo de @pbustinduy multa con más de 150 millones a Ryanair, Vueling, EasyJet y Volotea por el cobro de un cargo extra por llevar equipaje de mano. Llevamos denunciando estas irregularidades desde 2018.https://t.co/dViE1JZFXo
FACUA (@FACUA) May 31, 2024
En un comunicat, el secretari general de l'organització de consumidors, Rubén Sánchez:
"Han sigut sis anys batallant per aconseguir que les autoritats actuessin contra unes pràctiques per les quals les aerolínies inflaven il·lícitament els beneficis."
Facua recorda que els consumidors poden reclamar la devolució dels càrrecs extra i ha assenyalat que està tramitant "nombrosos casos en defensa dels afectats".
Per la seva banda, Asufin, que va presentar una demanda col·lectiva contra Volotea i que es dirimeix al Suprem, ha exigit que la multa serveixi de "fre eficaç per evitar la impunitat d'aquestes aerolínies i l'incompliment sistemàtic dels drets dels consumidors".