Multes de 179 milions a 5 aerolínies de baix cost per cobrar per l'equipatge de mà

El Ministeri de Consum considera que són drets del passatger i no es poden cobrar com a extres, com tampoc es pot cobrar per imprimir el bitllet o triar seient en cas de famílies amb fills o persones dependents

Actualitzat

El govern espanyol ha multat amb 179 milions d'euros cinc companyies de baix cost per cobrar per l'equipatge de mà o per imprimir els bitllets.

El Ministeri de Consum considera que aquests conceptes en realitat són drets del passatger i que, per tant, no s'haurien de comprar com a extres. Més de la meitat de la multa l'haurà de pagar Ryanair, però també se sanciona Vueling, EasyJet, Volotea i Norwegian.

La sanció també considera un dret que les famílies amb nens o persones dependents puguin triar el seient. 

L'associació de consumidors FACUA reclama inspectors aeroportuaris per controlar aquestes pràctiques i insta als usuaris a reclamar les indemnitzacions i denunciar els fraus i abusos a les aerolínies.

Les companyies ja han anunciat que recorreran les sancions a l'Audiència Nacional. El recurs podria allargar-se anys per això també demanaran mesures cautelars per a què no s'apliqui la multa, i puguin continuar cobrant per l'equipatge de mà. Unes mesures cautelars que s'haurien de resoldre com a molt en dos mesos.
 

Ryanair, la multa més elevada

La multa més elevada és per a Ryanair amb 107.775.777 euros, a qui també se sanciona per fer un cobrament abusiu per imprimir el bitllet a la terminal. El segueix la companyia Vueling, amb 39.264.412 d'euros; EasyJet, amb 29.094.441; Norwegian, amb 1.610.001 euros, i Volotea amb 1.189.000 euros, segons fonts del ministeri.

La sanció inclou la prohibició expressa de continuar amb aquestes pràctiques que es consideren abusives, no només pel sobrecost que feien pagar sinó per no permetre el pagament en metàl·lic als aeroports espanyols.

També s'ha sancionat per cometre omissions enganyoses d'informació i manca de claredat en els preus publicats tant a la web pròpia com de tercers: això dificulta que els consumidors puguin comparar els preus i decidir la seva opció. 

Amb aquesta decisió es confirmen les sancions que va proposar la Secretaria General de Consum el mes de maig i es desestimen els recursos d'alçada interposats per aquestes companyies.

La investigació té origen en un expedient que el ministeri va obrir fa més d'un any i ara s'ha fet pública la multa final. Prèviament, FACUA i l'OCU havia denunciat el cobrament abusiu de les aerolínies de baix cost que encarien els bitllets fins a 75 euros amb l'aplicació d'aquests extres.

El Ministeri de Consum sanciona pràctiques abusives de les companyies de baix cost (Pixabay / tookapic)

Sancions dissuasives

Per primera vegada el Ministeri de Consum aplica sancions qualificades de molt greus, des que va assumir, el juny del 2022, competències sancionadores en aquest àmbit. 

El ministre de Consum Pablo Bustinduy ha dit: "No es pot tolerar que hi hagi models de negocis basats en pràctiques abusives amb els drets dels consumidors."

Consum explica que el càlcul de les sancions s'ha fet mitjançant el criteri del benefici il·lícit obtingut, és a dir, calculant la multa sobre la base dels beneficis obtinguts per les companyies aèries a través de les infraccions.

El règim sancionador estableix per a les pràctiques molt greus multes que poden assolir entre sis i vuit vegades el benefici il·lícit obtingut quan se superi l'import de les multes estipulades que oscil·len entre 100.000 i un milió d'euros.

Aquesta sentència respon a una reivindicació que han fet les associacions de consumidors des del 2018 que Ryanair va començar a fer pagar per l'equipatge de mà.

Esperen que aquestes aerolínies es prenguin més seriosament les sancions, ja que les que pot imposar el ministeri són molt més altes que les que fins ara han imposat els departaments de consum de les autonomies que tenen un topall de 3 milions, ha explicat a TV3 Rubén Sánchez de FACUA.


Crítiques de les companyies i de Foment

Per a l'Associació Internacional de Transport Aeri (IATA), que agrupa unes 300 companyies, és una mesura "il·legal" que "lluny de protegir els interessos dels consumidors, és una bufetada als viatgers que volen tenir la possibilitat d'escollir".


Javier Gándara de l'Associació de Línies Aèries, ALA, assegura que els passatgers que no pugen maleta dalt l'avió paguen bitllets més barats i ara serien els principals perjudicats.

"Són 50 milions de passatgers que serien els principals perjudicats perquè haurien de pagar per un servei que no necessiten."

De manera que si han d'acabar aplicant la sanció, els preus dels bitllets pujaran, ha dit. 

Ryanair, en un comunicat, també ha dit que són multes il·legals i que si tiren endavant s'eliminaran les tarifes més econòmiques. El màxim responsable de la companyia, Michael O'Leary, ha pronosticat que les multes "seran anul·lades pels tribunals europeus, que han defensat reiteradament el dret de les companyies aèries europees a establir els seus preus i polítiques sense interferències governamentals".

També Foment ha manifestat la seva "radical oposició" a la sanció que "suposa un cop i una vulneració de la llibertat comercial de les companyies aèries i planteja un risc de competència". La patronal catalana ha alertat que "posa en crisi el nivell de connectivitat de Catalunya en l'àmbit de transport".
 

FACUA parla de xantatge de les aerolínies

Les associacions de consumidors ho consideren "un xantatge". "Ens estan privant d'un dret i ens volen fer creure que per aquest dret ens han de cobrar més", diu Rubén Sánchez que recorda que la decisió del ministeri va en la línia de la jurisprudència del Tribunal europeu i la llei de navegació aèria espanyola del 1960 que és clara:"Quan un usuari compra un bitllet d'avió té dret a portar l'equipatge de mà que necessiti i que el pot portar a la cabina".

"El que està clar és que ens han cobrat per coses per les que no és legal cobrar i és un dret implícit en el bitllet com seure o anar al lavabo."

Inspectors aeroportuaris i denunciar

Rubén Sánchez afegeix que les multes haurien de revertir en la millora de les infraestructures i els controls sobre les actuacions d'aquestes pràctiques i proposa al ministeri de Transports la creació d'inspector aeroportuaris.

A més, tenint en compte que la decisió prohibeix aquests fraus, falta d'informació i enganys sobre els drets en el futur, anima als usuaris a reclamar per les indemnitzacions que els corresponen i no les que els proposen les companyies i a denunciar.

FACUA té una plataforma per gestionar les denúncies a les oficines de consum o als tribunals.

 

ARXIVAT A:
Economia de butxacaConsum
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut