Elon Musk ha arribat a la presentació a bord d'un Cybercab (Reuters/Tesla)

Musk presenta Cybercab, el cotxe sense volant ni pedals per competir amb els robotaxis

El nou model de cotxe autònom de Tesla es podria començar a fabricar en sèrie el 2026 i es preveu que el cost sigui de menys de 30.000 euros
Redacció Actualitzat
TEMA:
Automoció

Els carrers dels estudis de la Warner Bros a prop de Los Angeles han estat l'escenari de la presentació del Cybercab, el nou cotxe de Tesla, completament autònom, fins al punt que no té ni volant ni pedals.

El model que s'ha pogut veure és platejat, una mena de versió estilitzada del model 3 amb només dues portes, que s'obren cap amunt. El nom es pot traduir com a "cibertaxi" o "robotaxi", però Tesla també preveu vendre'l a particulars. 

Elon Musk ha triat aquest escenari de pel·lícula per presentar al món un projecte llargament esperat que ell mateix ha admès que confiava que seria una realitat ja fa uns quants anys.


Per darrere la competència

"El futur autònom és aquí", ha dit, ignorant que la competència directa de Tesla, Waymo, ja és una realitat comercial a les àrees metropolitanes de quatre ciutats dels Estats Units: Austin, a Texas; Phoenix, a Arizona; i San Francisco i Los Angeles, a Califòrnia. Waymo, de l'empresa Alphabet, matriu de Google, funciona amb una flota d'uns 700 Jaguar Land Rover.

També a la Xina ja fa temps que circulen els coneguts robotaxis de conducció autònoma.

Un cotxe de Waymo en una imatge d'arxiu (Europa Press)

L'acte de Tesla, anomenat "We, robot", una picadeta d'ull a "I, robot" ("Jo, robot"), el cèlebre títol d'un relat d'Isaac Asimov, també ha servit per fer una primera presentació en societat d'un prototip de minibús amb capacitat per a vint persones que ha nomenat robovan i del qual no ha donat més detalls.

Prototip de la robovan, un minibús per a 20 persones (Reuters/Tesla)

Robots humanoides Optimus

A més, s'hi han pogut tornar a veure en acció diversos models del robot humanoide Optimus, amb el qual "s'ha progressat molt", segons Musk.

Sense donar-ne més detalls, l'amo de Tesla ha dit que estarà a la venda a curt termini i que podria costar entre 20.000 i 30.000 euros.

Robots Optimus ballant durant la presentació del Cybercab (Reuters/Tesla)

"Serà capaç de fer qualsevol cosa, des de ser un professor fins a tenir cura de nens, tallar la gespa, anar a comprar o, senzillament, ser el vostre amic o preparar begudes", ha afegit.

Preparar begudes --i ballar-- és, de fet, l'únic que han fet els Optimus que estaven presents aquest dijous a l'acte de Tesla, segons han pogut comprovar els assistents i els quatre milions de persones que l'han seguit en directe per X.


Realitat a mitjà termini

Pel que fa al Cybercab, l'estrella de la nit, Musk ha assegurat que es començarà a produir a gran escala "abans del 2027", sense concretar més la data i després d'admetre que en el passat ha pecat d'optimista a l'hora de preveure terminis.

Caldrà veure si l'altre competidor en aquesta cursa, Zoox, de l'empresa Amazon, que també té un prototip sense controls manuals, arriba abans o després que Tesla fins al consumidor. 

El Cybercab obre les portes cap amunt i cap endavant (Reuters/Tesla)

Més enllà de la data efectiva que permeti posar-lo a la venda, diversos experts assenyalen les dificultats tècniques i legals, relacionades amb la seguretat, a què s'enfronta un vehicle completament autònom.

"Salvarà moltes vides i evitarà lesions", ha assegurat Musk, tanmateix, abans de defensar que els vehicles autònoms són deu vegades més segurs que els que condueixen les persones.

Elon Musk durant la presentació del Cybercab (Reuters/Tesla)

A més de no tenir volant ni pedals, Musk ha explicat que el Cybercab no tindrà endoll, perquè es carregarà per inducció. També ha avançat que costarà menys de 30.000 euros.

No ha detallat si el Cybercab funcionarà amb el sistema FSD (full self driving, conducció completament autònoma) que tenen els models actuals de Tesla, o si incorpora un sistema nou. Sí que se sap que es basa en les càmeres i la intel·ligència artificial que incorpora.

Tampoc ha fet cap referència a un model de negoci que havia apuntat per als propietaris d'aquests cotxes: obtenir-ne un benefici econòmic quan no l'utilitzin, oferint-los temporalment com a robotaxis a través d'una app. 


Del pilot automàtic al cotxe autònom

Actualment, només els models de Tesla dels Estats Units incorporen un sistema de pilot automàtic FSD, que, malgrat el seu nom, és un sistema supervisat, és a dir que necessita que l'usuari supervisi la conducció automàtica. Fins ara, es té constància d'almenys dos accidents de trànsit mortals en què els Tesla s'han vist involucrats. 

La pantalla d'un Tesla 3 amb pilot automàtic avisa el conductor que mantingui les mans al volant (Reuters/Mike Blake)

Musk ha avançat que a partir de l'any que ve compta a poder fer un primer pas cap als cotxes Tesla "completament autònoms", amb "FSD no supervisat". De moment, ha detallat, circularien només per dos estats dels Estats Units: Texas i Califòrnia.

Més enllà del futurista Cybercab, cal veure si Tesla presenta a més curt termini un vehicle convencional més petit que els models actuals per mirar de contrarestar la baixada de vendes dels vehicles elèctrics, que podria fer que Tesla presentés, per primera vegada, una baixada en les xifres de vendes.

ARXIVAT A:
Automoció
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut