Nadal amb reduflació: bombons i torrons de xocolata més petits, però més cars
Un dels motius és l'elevadíssim preu del cacau, que aquest 2024 ha arribat a màxims històrics per les males collites de l'Àfrica Occidental
Torrons de xocolata i bombons amb caixes que tenen una aparença similar a les del Nadal passat, però amb menys quantitat de producte a dins de la caixa. Uns quants, al mateix preu, i la majoria a un preu superior.
És l'anomenada reduflació, que s'ha instal·lat en diversos productes de les prestatgeries dels supermercats des que l'IPC es va disparar ara fa més de dos anys.
L'associació de consumidors Facua ha detectat aquesta pràctica en nou productes analitzats: torrons i bombons de marques com Suchard, Lindt o Nestlé, a la venda en la majoria de grans cadenes de distribució. També en dues marques blanques de Dia.
El cacau, pels núvols
I és que el preu del cacau aquest any 2024 està pels núvols i ha arribat a un màxim històric: a l'abril, va fregar els 12.000 dòlars per tona als mercats internacionals.
El principal motiu: una menor producció a Costa de Marfil i Ghana, dos dels principals exportadors, a causa de fenòmens meteorològics inesperats, com tempestes i onades de calor fora de temporada.
Ara, la tona cotitza per sobre dels 7.100 dòlars. I tot i que és un preu més baix que el del pic de l'abril, està molt per sobre que ara fa un any: comprar una tona de cacau costa ara un 85% més que el novembre del 2023.
Menys grams a un preu més car
Facua ha detectat diversos productes que contenen menys quantitat i que a més són més cars. Són aquests:
- La Caja Roja de Nestlé l'octubre del 2023 era de 400 grams, contenia 44 bombons i costava 10,99 euros. Ara té 398 grams, 42 bombons i el preu ha pujat fins als 11,99 euros.
- El mateix passa amb l'estoig de 22 grams i 22 bombons d'aquesta mateixa marca. L'octubre del 2023 es venia a 5,99 euros. Actualment pesa 198 grams, té 21 bombons i costa 6,49 euros.
- Al supermercat Hipercor, la capsa de bombons Lindt Dulces Deseos, l'any passat, costava 12,99 euros en el seu format de 345 grams. Aquest any, la capsa conté 337 grams i val 13,99 euros.
- Pel que fa a la marca blanca Dia, la bossa de bombons assortit de pralinés Temptation es comercialitzava l'octubre del 2023 a 4,15 euros i pesava 450 grams. Ara l'únic format disponible és de 320 grams i costa 4,50. Per tant, l'increment de preu per quilo d'aquest producte s'ha disparat un 52%.
- El torró cruixent negre de la marca Dulce Noel, també de Dia, costava l'any passat 1,85 euros en el seu envàs de 200 grams. Actualment, aquest torró té idèntic embolcall, però en un format de 150 grams i a un preu d'1,99 euros.
Mateix preu, menys quantitat de producte
- Facua també ha comprovat que el torró de xocolata Suchard costava fa un any 3,99 euros i contenia 260 grams. Ara té el mateix preu, però pesa menys: 230 grams.
Més pes i preu al quilo més car
L'associació, a més, ha localitzat tres productes de la marca Nestlé en els quals hi ha hagut un canvi de disseny i format, tot i que en aquests casos el nou envàs pesa més que l'anterior. Tot i això, la pujada de preu registrada ha estat "desproporcionada", apunta Facua.
- La Caja Roja de 100 grams que contenia 11 bombons costava l'any passat 3,14 euros a Alcampo. Aquest any la caixa pesa 103 grams, segueix tenint 11 bombons i costa 3,45 euros. Si es mira el preu per quilo, l'encariment ha estat del 6,68%.
- Una cosa similar ha passat amb els bombons Nestlé Dark Sublime. L'envàs de 85 grams ja no existeix, ara se'n ven un de 87 grams. Tot i que només hi ha dos grams de diferència, el producte s'ha encarit un 20%: de 3,95 euros l'any passat a 5,74 euros ara. El preu per quilo ha augmentat un 17,5%.
- El mateix ha passat amb aquests mateixos bombons en l'envàs de 143 grams. L'estoig costava fa un any 5,74 euros a Alcampo. Ara se'n ven un de similar de 145 grams a 6,99 euros. Per tant aquests bombons Nestlé Dark Sublime han augmentat el preu per quilo un 20% en aquest període.
Facua demana canviar la llei
Davant de les pràctiques generalitzades de reduflació en diversos productes, Facua demana al govern espanyol que faci com ja ha fet França i modifiqui la llei per obligar les empreses a fer visible en l'etiquetatge que han reduït la quantitat de producte que ofereixen.
- ARXIVAT A:
- IPC