Negociacions per la vaga a Rodalies: Paneque diu que el nou operador no afecta els drets laborals
- TEMA:
- Rodalies
A poques hores que comenci la primera jornada de vaga convocada pels treballadors de Renfe i ADIF a partir d'aquest dilluns 17 de març, la voluntat de totes les parts és reprendre les converses aquest diumenge per tal d'arribar a un acord en el traspàs de Rodalies que podria desconvocar la vaga.
La principal controvèrsia és com garantir que laboralment i sindicalment els treballadors es mantinguin dins l'estructura de RENFE i d'Adif, i alhora complir l'acord pactat amb Esquerra per la creació d'una empresa mixta Generalitat-Estat.
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, creu que la creació del nou operador de Rodalies és compatible amb "no obstaculitzar" els drets laborals dels treballadors de la xarxa ferroviària.
Paneque ha defensat la via del traspàs pactada entre el Govern de Salvador Illa i ERC, ja que assegura que no suposarà un greuge per a la plantilla actual:
"No obstaculitzarà en cap cas ni els drets laborals, ni socials, ni de mobilitat. Nosaltres pensem que és absolutament compatible"
Per contra, els sindicats s'oposen a l'acord de traspàs, ja que consideren que suposarà incomplir uns compromisos del 2023 amb els quals se'ls va garantir que Renfe i Adif continuarien sent els prestadors dels serveis de Rodalies
La consellera ha recordat que l'acord pel traspàs de les Rodalies es farà a una empresa amb un consell "paritari", amb presidència escollida pel govern de la Generalitat: "Aquest és un marc que ni els sindicats posen en dubte".
ERC defensa que el nou operador "no està en discussió"
Les declaracions arriben en plenes negociacions amb els sindicats per evitar la vaga prevista a partir del dilluns 17 de març. El Ministeri de Transport ha ofert als sindicats que el nou operador de Rodalies de Catalunya s'ubiqui finalment dins del grup Renfe, una proposta que suposaria una contradicció amb l'acord fet fins ara: que la nova empresa substitueixi Renfe.
Davant l'oferta del Ministeri, ERC assegura que el traspàs de les Rodalies a una societat catalana "no està en discussió", tot i que accepten que "no serà d'un dia per l'altre": "Aquesta societat és la que ha d'acabar operant el transport de Rodalies", ha dit Isaac Albert, portaveu adjunt d'ERC.
En la mateixa línia de Paneque, Albert ha assegurat que "els drets dels treballadors estan garantits en aquest procés".
Vaga de Renfe i Adif
Entre el 17 de març i el 3 d'abril s'han convocat set jornades de vaga a Renfe amb aturades totals i parcials per denunciar incompliments dels acords signats amb l'empresa el 2023.
Denuncien que se'ls va garantir que Renfe i Adif continuarien sent els prestadors dels serveis de Rodalies.
Els compromisos d'ara fa dos anys també incloïen preservar la integritat de la plantilla de les dues empreses i establir grups de treball i negociació per adoptar "solucions consensuades" als reptes del sector.
Consideren que s'ha comunicat la creació d'una empesa mixta aliena al grup Renfe sense la possibilitat de participació del comitè d'empresa i que s'ha impulsat l'exclusió de la línia R1 de la Xarxa d'Interès General.
El Departament d'Empresa i Treball ha declarat serveis mínims del 66% en hores punta i del 33% en hores vall per a les jornades de vaga, en una convocatòria secundada per CCOO, UGT, la CGT, la Confederació Intersidincal-SF i Semaf.
Els dies 17 i 26 de març i l'1 d'abril hi ha convocada una vaga total, mentre que el 19, 24 i 28 de març i el 3 d'abril hi haurà vaga parcial.
- ARXIVAT A:
- Transport públic Renfe Rodalies