Un avió amb els perfils de Facebook i Linkedin.
Els perfils de Facebook i Linkedin permeten escollir al costat de qui vols seure.
ANÀLISI

Neix el "social seating"

La companyia holandesa KLM ofereix una opció innovadora als clients: triar al costat de qui es vol seure en els viatges de llarg recorregut. L'elecció es fa en funció del perfil a les xarxes socials.

Enllaç a altres textos de l'autor FOTO1

Genís Cormand

Reporter de "30 minuts" i periodista de política

@geniscormand
Actualitzat
Només fa un any que han implantat el sistema. La companyia holandesa KLM ofereix una opció innovadora als clients: triar al costat de qui es vol seure en els viatges de llarg recorregut. L'elecció es fa en funció del perfil a les xarxes socials. El fenomen es coneix amb el nom de "social seating", però KLM l'ha rebatejat amb el de "meet & seat" ("conèixer i seure").
 
El sistema és senzill: el client entra a la web, hi publica, si ho vol, el seu Facebook i Linkedin, i pot consultar quins viatgers han mostrat voluntàriament el seu perfil i el seient on estan situats. Si en troba un que, per la raó que sigui, té, potencialment, uns interessos comuns, pot comprar el bitllet que correspon al seient del costat. La companyia informa l'altre viatger del nou company de ruta i, en un joc de cadires inèdit en un avió, aquest últim pot decidir quedar-se (per fer la valoració, disposa del perfil a les xarxes socials) o canviar de seient i anar unes files més enllà.
 
Malaysia Airlines comença a implantar el sistema i Iberia ha anunciat passos en aquesta direcció. És el naixement de la personalització dels viatges. En un moment en què les xarxes socials són el centre del debat per la possible invasió de la privacitat que comporta el seu ús, moltes empreses intenten anticipar-se a les oportunitats que ofereixen.
 
L'èxit és creixent en el cas de l'aviació, però el "social seating" també s'està implantant en altres àmbits. L'empresa nord-americana Ticketmaster és líder mundial de venda d'entrades de concerts. Als Estats Units, l'han provat en 90.000 espectacles. L'èxit els està desbordant. Els espectadors poden saber els noms i cognoms dels assistents que així ho hagin volgut i veure les seves fotos i els seus perfils a les xarxes socials. Òbviament, també és voluntari. Però, per una qüestió generacional, es troben amb milers i milers de joves assistents que s'acullen a aquesta opció. El sistema que ofereix Ticketmaster encara pot ser més precís: si ho vol l'espectador, només mostra on estan situats els seus amics de Facebook. Pots tenir els companys de l'escola ben a prop. En poc més d'un any començaran a implantar-ho a Europa.
 
Les relacions humanes estan canviant a marxes forçades amb la irrupció de les xarxes socials. A cada debat crític que apareix, algú està descobrint en paral·lel una nova oportunitat. La privacitat i la intimitat són conceptes que s'estan transformant a una velocitat vertiginosa. Irrompen termes nous, com la creació d'una marca personal: com gestionar la nostra imatge i la informació que publiquem sobre nosaltres mateixos a la xarxa. Alguns sociòlegs parlen del terme "extimitat" - la nostra intimitat projectada a l'exterior -, de la conversió del jo en un espectacle, i també ho relacionen amb el desig mediàtic de molts usuaris d'internet; d'altres s'estimen més destacar la nova era que s'està obrint en les relacions personals i laborals, en la transmissió horitzontal de coneixement, on es dóna la gran oportunitat (i responsabilitat) de poder publicar a internet qui som o com volem presentar-nos davant d'una audiència global.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut