Nissan podria tancar la planta de Barcelona i dur la producció a fàbriques de Renault
La fàbrica de Nissan a la Zona Franca de Barcelona sembla que podria tenir els dies comptats. Després de la informació apareguda aquest dijous al diari japonès "Nikkei" on s'afirmava que la companyia tancaria els centres que té a Catalunya, la direcció de Nissan ha sortit al pas per qualificar de "conjectures"aquest possible tancament.
La multinacional nega que la decisió estigui presa, però tampoc ha descartat que sigui una possibilitat. Els sindicats temen el trasllat de la producció dels centres de Barcelona, Sant Andreu de la Barca i Montcada i Reixac cap a fàbriques de Renault.
Només són conjectures
En aquest sentit el vicepresident del govern català, Pere Aragonès, ha dit ha Ràdio4 que l'executiu hi està en contacte i els han confirmat que no hi ha rés decidit fins a la presentació dels resultats de l'empresa.
"La decisió es prendrà el 28 de maig. Ara s'han publicat conjectures, -diu- però som conscients de la situació de la planta i estem fent el possible per mantenir la producció. Una de les estratègies era la inversió en una nova planta de pìntura. I el govern va signar un conveni perquè hi hagués un préstec finançat. No hi ha res tancat, però no ens hem de confiar."
Per la seva banda, els treballadors destaquen la importància dels contactes del govern britànic per convèncer Nissan de la continuïtat de la planta de Sunderland. Tal com explicava a Catalunya Ràdio, Miguel Ruiz, secretari general de SIGEN-USOC a Nissan:
""Alguna cosa deu haver fet bé el govern britànic -ha assegurat Ruiz- quan la factoria que hi ha en aquest país té el seu futur assegurat i nosaltres, en canvi, aquí no ."
El representant del comitè d'empresa ha demanat sempre la implicació de les administracions en aquest conflicte laboral. Ruiz ha reclamat que "si volen anar-se'n, que hagin de pagar un preu prou alt com per a que s'ho pensin."
Vaga indefinida
Els treballadors estan en vaga indefinida des del 4 de maig per protestar per l'amenaça de tancament que plana sobre la fàbrica, sobretot des que l'automobilística va anunciar, a principis d'any, que estudia la viabilitat de les instal·lacions.
El tancament s'emmarcaria en el pla de reestructuració de Nissan després d'anys de disminució dels beneficis i per la caiguda de vendes per la pandèmia de la Covid-19.
A l'espera de la confirmació de la mateixa empresa, la Generalitat ha anunciat que farà tot el possible per evitar el que significaria que milers de persones es quedin sense feina.
La consellera d'Empresa, Àngels Chacón, ha demanat lleialtat i claredat a l'empresa a Catalunya Ràdio:
"Aquí hi som per procurar que no hi hagi aquest tancament. La nostra obligació és seguir defensant el manteniment dels llocs de treball a les plantes de Catalunya. Tancar aquesta planta els sortirà més car que mantenir-la"
4.000 llocs de treball directes en risc
Si es confirma el tancament, estaran en risc més de 4.000 llocs de treball directes i 25.000 d'indirectes.
Nissan va reiniciar l'activitat a la Zona Franca el 4 de maig per poder acabar una comanda de més de 1.000 pick-ups que havia d'enviar a finals de maig.
Dos dies més tard es va haver de paralitzar la producció per problemes de subministrament causats per la vaga indefinida de treballadors.
Els sindicats han denunciat l'empresa per voler incloure en un expedient de regulació temporal d'ocupació 900 treballadors de la Zona Franca. Argumenten que l'empresa vol justificar-ho per causa major, quan l'aturada de la producció es deu a una vaga que fan per exigir, precisament, que s'aclareixi el seu futur.
Abans de l'aturada provocada per l'epidèmia, la fàbrica de la Zona Franca produïa al 30% de la seva capacitat. Durant l'últim trimestre, l'empresa va comunicar la pèrdua d'un model, la pick-up X Class de Mercedes, i la reducció de la producció de la furgoneta e-NV200.
La direcció europea va assegurar que l'informe sobre la viabilitat de l'empresa no es faria públic abans de l'estiu. Mentrestant, els treballadors van iniciar un seguit de protestes per reclamar nous models que permetessin salvar la planta i que van quedar aturades per la pandèmia.
Reducció de la presència a Europa
Segons "Nikkei", Nissan podria reduir la capacitat de producció un 20% fins al març del 2023. Fa mesos es va filtrar que l'aliança Renault-Nissan-Mitsubishi s'ha de reorganitzar i la firma nipona vol reduir la presència a Europa i replegar-se al Japó, la Xina i els Estats Units.
La multinacional presentarà els resultats del 2019 i començament del 2020 el 28 de maig.