No cal preguntar el gènere quan compres un bitllet de tren, segons el TJUE
La justícia europea assegura que no és indispensable demanar un tractament de cortesia als clients
La justícia de la Unió Europea dictamina que demanar la identitat de gènere del client no és una dada necessària a l'hora de comprar un bitllet de tren. Assegura que no és una informació "indispensable" per personalitzar la comunicació comercial amb els usuaris.
És la resposta a una qüestió prejudicial que va presentar el Consell d'Estat francès, que té sobre la taula un recurs contra l'empresa ferroviària SNCF, que obliga els seus clients a indicar si volen que se'ls tracti de "senyor" o de "senyora", sense més opcions. A l'estat espanyol, Renfe no ho demana.
Ara el Tribunal de Justícia de la Unió Europea, amb seu a Luxemburg, conclou que aquest formalisme xoca amb el reglament comunitari de protecció de dades, segons el qual les informacions que es reclamen als consumidors han de ser "adequades, pertinents i limitades".
Segons el Tribunal, aquelles que fan referència al tractament de cortesia no són imprescindibles, especialment quan serveixen per a les comunicacions comercials.
Buscar alternatives
Per això, creu que l'empresa francesa podria optar per fórmules "genèriques, inclusives i sense presumpció d'identitat de gènere". Assegura que seria una manera "menys intrusiva" de relació amb els passatgers.
Recorda que la normativa europea inclou una llista exhaustiva dels casos en què és lícit l'ús de dades personals i especifica els supòsits en què demanar-les no és necessari. Entre aquests, quan hi ha un risc de discriminació per la identitat de gènere.
Ara l'última paraula la tindrà el Consell d'Estat francès, que haurà de resoldre la petició inicial que va presentar-li una associació que lluita en contra d'aquest tipus de situacions.
- ARXIVAT A:
- Feminisme i gènere