"No cal tocar un mil·límetre la Ricarda": les alternatives a l'ampliació de l'aeroport
Les plataformes contra el projecte d'Aena per al Prat mantenen la manifestació per a la setmana que ve perquè creuen que el projecte no s'ha descartat del tot
Per fer créixer l'activitat de l'aeroport del Prat no cal tocar "ni un mil·límetre" la Ricarda, l'espai protegit que hi ha al costat i que és a l'origen de la disputa entre administracions pel projecte. Qui ho afirma és Francesc Robusté, catedràtic de Transport de la UPC, que té clar que la solució passa per la T2:
"No cal tocar un mil·límetre la Ricarda, no cal la terminal T1-S satèl·lit, i el que hem de fer és renovar i agrandir la terminal antiga, la T2".
Experts en transports consideren que hi ha altres possibilitats amb menys impacte i que no s'han analitzat prou. Robusté ho resumeix dient que cal "gestionar millor el que ja tenim" i que "això és l'enginyeria del segle XXI".
Una alternativa passaria per fer servir més els aeroports de Girona i Reus per als vols directes, o, al Prat, permetre que els vols intercontinentals s'enlairin i aterrin per les dues pistes que no passen pel mar, ja que el soroll que podria afectar els veïns de Gavà es podria mitigar.
"Si apliquem un paquet de mesures de mitigació del soroll, els residents afectats, que són de l'ordre de 4.000, podem augmentar les operacions sense tocar un mil·límetre la Ricarda", afegeix el catedràtic de la Politècnica:
El 2 d'agost, els governs català i espanyol van acordar ampliar la tercera pista 500 metres cap al nord per fer-la gairebé tan llarga com la pista principal, però aquesta opció afectaria l'espai natural de la Ricarda, protegit per les normatives mediambientals de la Unió Europea.
Experts en infraestructures han coincidit a destacar que el Prat s'ha de preparar per acollir més vols intercontinentals. Són els que tindran més pes en el futur, perquè els de radi curt i que es puguin fer en tren d'alta velocitat tendiran a desaparèixer per motius mediambientals.
Ecòloga: "La Ricarda protegeix l'aeroport d'inundacions"
En aquest debat sobre el model aeroporturari no s'obvia la incidència de la crisi climàtica.
Segons diversos ecòlegs, s'hauria de restaurar tota la conca del Llobregat, per protegir-nos -i no només l'aeroport-, contra els embats de la crisi climàtica, amb més sequeres, temporals de mar i tempestes fortes.
Annelles Broekman, ecòloga investigadora del Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF), destaca que la Ricarda és beneficiosa per a l'aeroport:
"Les zones humides, les masses d'aigua, ajuden a pal·liar els impactes del canvi climàtic. Paradoxalment, avui la Ricarda protegeix l'aeroport d'inundacions".
L'ecòloga defensa que el model econòmic no és enemic del medi ambient, sinó tot el contrari.
Es manté la manifestació contrària
Un principi que també defensen els grups ecologistes contraris a l'ampliació, que mantenen la manifestació del dia 19 perquè consideren que la lluita ha de ser més àmplia, pels valors agrícoles i ecològics del Delta, ara en perill per moltíssims altres projectes urbanístics que també estan sobre la taula.
Zeroport, la plataforma pel decreixement del port i l'aeroport, centra la reivindicació en la defensa d'un model econòmic i turístic diferent i que tingui més en compte la lluita contra el canvi climàtic i ha de ser més just socialment.
La portaveu del col·lectiu, Maria Garcia, creu que la inversió d'Aena prevista "no és benefici de Catalunya" sinó que "només respon als interessos d'Aena, una empresa de l'Ibex que el que té és una situació financera amb un deute de més de 7.000 milions d'euros i que necessita aquest tipus d'inversió per solucionar els seus problemes comptables."
Zeroport demana un pla de "redimensionament" d'Aena que comporti tancar els aeroports "ja deficitaris abans de la pandèmia" i eliminar als vols de trajectes curts que es puguin fer en tren, així com inversions contra el deteriorament del delta del Llobregat o de millora del Parc Agrari del Baix Llobregat, entre altres.
- ARXIVAT A:
- Medi ambientAeroport del Prat