"No més morts a la C-55", la protesta en una carretera que s'ha quedat petita

Aquesta plataforma reivindica des de fa dècades el desdoblament de la via

RedaccióActualitzat

Un veí d'Olesa de Montserrat va morir atropellat a la C-55 el mes passat i sempre que hi ha un accident mortal en aquesta via s'activa una protesta de la plataforma "No més morts a la C-55". Aquest dissabte, una cinquantena de persones han participat en un tall de trànsit a Olesa de Montserrat per reivindicar el desdoblament d'aquesta carretera, la principal via de comunicació entre la Catalunya Central i Barcelona, amb el suport d'ajuntaments i veïns de les comarques per on passa.

"Fa 26 anys que el Parlament va aprovar, amb el suport de tots els grups, instar la Generalitat a fer els estudis per desdoblar la carretera i cada dia estem pitjor perquè cada dia hi ha més vehicles", denuncia Fina Casals, de la plataforma "No més morts a la C-55".

El tram entre Manresa i Sant Vicenç de Castellet és especialment conflictiu, pels embussos i pels accidents. La carretera es va construir fa 50 anys, amb un carril per sentit, per absorbir un trànsit d'uns 15.000 vehicles. Mig segle després, hi ha 35.000 vehicles en el tram de Sant Vicenç de Castellet i fins a 45.000 a Manresa.

"No hi ha cap país a Europa que, a partir dels 22.000 vehicles no hagi desviat una carretera", assegura Francesc Archs, de la Plataforma Xarxa 7.

La xifra de morts estava entorn la desena cada any. Les barreres que s'hi han instal·lat per separar carrils han reduït les víctimes per xocs frontals, però les diferents plataformes diuen que es manté la sinistralitat.

Des de Pimec, també denuncien que "el coll d'ampolla que es forma és un greu perjudici per les empreses", en paraules del president de la patronal a la Catalunya Central, Esteve Pintó.

L'autopista C-16 com a alternativa

Des dels col·lectius ecologistes, Jaume Torras, de l'associació Meandre, adverteix que "qualsevol inversió pública que no estigui en coherència amb el canvi climàtic és malbaratar els recursos". L'alternativa que proposen és que s'alliberi l'autopista C-16, amb una concessió que acaba el 2036.

Amb l'objectiu d'esponjar la C-55, els conductors poden passar gratuïtament per l'autopista des del mes de novembre. Encara no hi ha xifres del transvasament de vehicles d'una via a l'altra, però ja s'han registrat 50.000 usuaris per accedir a la gratuïtat d'un dels peatges més cars de l'Estat, que paga la Generalitat.

El 2023 es van pagar gairebé 28 milions d'euros en bonificacions, segons els càlculs de la plataforma "No més morts a la C-55".

La Generalitat ha invertit en els últims deu anys 36 milions d'euros en la millora de la carretera que uneix el Baix Llobregat, el Bages i el Solsonès per l'Eix del Cardener. 

 

ARXIVAT A:
TrànsitMobilitat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut