No va ser un llamp: l'informe d'Adif atribueix l'avaria de Gavà al mal estat de la catenària

El govern català acusa la ministra de Transports, Raquel Sánchez, de "mentir" amb la incidència de l'R2 de Gavà i li demana que dimiteixi

Enllaç a altres textos de l'autor Pere Bosch

Pere Bosch

periodista de la secció de Societat de TV3

@pereboschg
Actualitzat

Ha estat, de moment, la incidència més gran de l'any a Rodalies: un incendi a les instal·lacions d'Adif a Gavà va interrompre la circulació de la línia R2 Sud, una de les que té més passatgers. Va passar la nit de l'1 de maig, dia festiu, però l'endemà, dia 2, el caos es va desfermar entre milers d'usuaris, que se les van haver d'empescar com van poder per fer els seus trajectes diaris. Renfe va suplir la manca de trens amb un servei de busos que ben aviat es va mostrar insuficient.

Des d'un primer moment, Adif va avisar que la reparació de l'avaria aniria per llarg: tres o quatre setmanes. En aquell moment, ja es va informar que un incendi originat per la caiguda de la catenària havia afectat l'enclavament electrònic de Gavà, la instal·lació que regula la circulació de trens per aquesta estació. Però la gran pregunta era: com s'havien originat les flames?

Després d'una primera avaluació, Adif i el Ministeri de Transports van assenyalar que la causa era fortuïta i van apuntar a la meteorologia: un llamp, deien, hauria impactat sobre la catenària i hauria provocat la incidència.

Era una hipòtesi rocambolesca, però versemblant, fins que el Servei Meteorològic de Catalunya la va desmentir: la nit de l'1 de maig no va caure cap llamp, ni un de sol, a Gavà.

Ara s'ha sabut que no va ser un llamp i el govern català ha acusat la ministra de Transports en funcions, Raquel Sánchez, de "mentir" en plena campanya electoral. I la portaveu, Patrícia Plaja, n'ha demanat la dimissió.
 

No va ser un llamp, sinó el mal estat de les instal·lacions

En paral·lel a la resolució de la incidència, Adif va començar a treballar en un informe sobre les causes, que es va tancar el dia 6 de setembre i que no s'ha conegut fins ara; un informe que no dedica ni una sola paraula a la hipòtesi del llamp i, en canvi, deixa ben clar que l'incendi es va originar pel mal estat de les instal·lacions.

Els tècnics que van revisar la catenària van veure que hi faltava una peça, una forquilla que podria haver caigut pel vent amb el pas dels trens o per un mal muntatge d'aquest element. En tot cas, feia un any i mig de l'última revisió de la catenària. Durant aquest temps, cada cop que passava un tren el cable elèctric se sobreescalfava. Eren desenes de vegades al dia, fins que la nit de l'1 de maig es va trencar.

 

Com va passar l'avaria de Gavà

Poc abans de dos quarts de nou del vespre, un tren procedent de Castelldefels va entrar a l'estació de Gavà. En passar per sota del punt afectat, el cable es va escalfar tant que es va trencar i va caure sobre un senyal de seguretat. Aquí es va originar el foc, que es va propagar ràpidament, segons Adif, perquè els mecanismes de protecció havien estat vandalitzats uns dies abans.

I aquesta va ser la clau. L'informe d'Adif apunta que la caiguda de la catenària era, a priori, una incidència "de poca importància", però que es va convertir en molt més greu per "la caiguda casual" del cable elèctric sobre el senyal de seguretat. Les flames van acabar arribant a l'enclavament electrònic, el cervell que controla la circulació de trens a la zona.

 

L'informe d'Adif es va tancar el 6 de setembre, una setmana abans de la reunió a Madrid entre la ministra de Transports i la consellera de Territori en què Raquel Sánchez va assegurar a Ester Capella que encara no tenia constància de què havia passat a Gavà.

"Algú que menteix no pot continuar al capdavant d'un ministeri"

Després de conèixer l'informe, el govern català ha acusat la ministra de Transports en funcions, Raquel Sánchez, de "mentir" amb la incidència. La portaveu, Patrícia Plaja, ha subratllat que el ministeri va mantenir que la causa era un llamp i que ho va fer en període de campanya electoral.

"Algú que menteix i no dona la cara ni les explicacions necessàries no pot continuar al capdavant d'un ministeri"

El govern ho considera "gravíssim", sobretot perquè es va posar "en perill" la integritat física dels usuaris de Rodalies.

La Generalitat ha tornat a exigir el traspàs íntegre del servei.

ARXIVAT A:
RodaliesRenfe
Anar al contingut