La farmacèutica Marta Huguet, de la farmàcia de Barbens, ensenya una copa menstrual a una dona que s'assessora sobre els diferents productes me…
La farmacèutica Marta Huguet, de la farmàcia de Barbens, ensenya una copa menstrual (ACN)

Només una de cada cinc dones ha recollit els productes menstruals gratuïts disponibles a la farmàcia

La campanya que va engegar la Generalitat fa un any posava a disposició de les dones en edat menstrual que ho requerissin calces menstruals, copes i compreses de roba

Mireia Amils/RedaccióActualitzat

Només un 20% de les dones en edat menstrual han recollit els productes menstruals reutilitzables de la campanya "La meva regla, les meves regles", que va impulsar el govern ara fa un any. Són dades del Portal de Transparència que ha avançat "El matí de Catalunya Ràdio".

La Generalitat posava a l'abast de forma gratuïta a la farmàcia diversos productes menstruals, com ara una copa, unes calces menstruals o un parell de compreses de roba reutilitzables.

Un any després, més de mig milió de dones catalanes n'han fet ús, dels 2 milions i mig que es calculava que ho podien fer, les que estaven en edat menstrual, entre els 10 i els 60 anys.

Un 60% de les dones que han anat a buscar aquests productes han escollit les calces menstruals. És l'article que ha tingut més èxit, seguit de la copa menstrual, amb un 30%. Només un 11% de les dones han escollit les compreses de tela.

Durant tot aquest temps, les més de 3.280 farmàcies d'arreu de Catalunya que han participat en la campanya també han ofert assessorament a les persones interessades en els productes.

 

Els farmacèutics en fan un "balanç positiu"

El president de la Fundació de Farmàcies de Catalunya, Antoni Torres, considera que aquest 20% assolit "és un èxit", però reconeix que s'hauria pogut fer un recordatori de la iniciativa "per arribar a més gent".

"El balanç és molt positiu, però estaria bé fer un recordatori, com es va fer en el moment de posada en marxa de la campanya."

De fet, segons les dades de Transparència, més del 50% de les dones que van utilitzar els articles de la iniciativa, els van recollir durant el primer mes de funcionament.

En els darrers nou mesos, només 100.000 dones han anat a les farmàcies a buscar algun d'aquests productes menstruals.

 

El compromís mediambiental, més rellevant que el nivell econòmic

Torres considera que, més enllà del nivell socioeconòmic de les dones, és rellevant el grau de sensibilització amb la preservació del medi ambient i el compromís amb valors ecologistes.

"El perfil majoritari és d'una dona al voltant dels trenta anys. I no és tan rellevant el perfil socioeconòmic, sinó la consciència mediambiental de les persones."

Les dones d'entre 37 i 47 anys són les que més han recollit els articles menstruals, mentre que les de les franges d'entre 10 i 20 anys i entre 50 i 60 anys, són les que menys s'han acollit a la campanya que va impulsar el Departament d'Igualtat i Feminisme.

Pel que fa a la relació entre el tipus de producte escollit per franges d'edat, les dones més joves han recollit més copes que calces, mentre que les de més edat prefereixen les calces menstruals abans que els altres productes.

ARXIVAT A:
Salut8M
Anar al contingut