Nou preguntes per entendre els aranzels que encareixen els cotxes elèctrics xinesos des d'avui

Aquest dimecres entren en vigor els nous aranzels després que s'hagin publicat al Diari Oficial de la Unió Europea

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto48

Albert Closas

Director del programa "Valor Afegit" de TV3

@valorafegitTV3
Actualitzat

Els cotxes elèctrics fabricats a la Xina des d'aquest dimecres són més cars a la Unió Europea: aquesta matinada han entrat en vigor els aranzels d'entre el 17% i el 35% aprovats per la Comissió Europea.

Aquest nou impost, acordat definitivament a principis de mes, s'afegeix al del 10% que ja pagaven aquests vehicles, i és diferent per a cada fabricant depenent de les ajudes públiques de l'estat xinès que rebi cadascun.

En aquest sentit, és un aranzel que es justifica perquè es considera que aquestes ajudes impedeixen que els fabricants competeixin en igualtat de condicions, i cadascun està calculat per aconseguir-ho.

És, doncs, un pas més en la guerra comercial que manté la UE amb la Xina, malgrat que la intenció és continuar negociant amb aquest país perquè retiri les ajudes públiques.

Us expliquem el detall de què són aquests aranzels i com s'aplicaran:


Què és un aranzel?

Un gravamen o impost especial que es posa als productes importats que es descarreguen en arribar a un país. Ho decideixen els governs en funció de la competència que els facin els productes estrangers.


Quan entren en vigor?

Aquest mateix dimecres, perquè aquesta passada nit (es va esperar fins al darrer moment) s'han publicat al Diari Oficial de la Unió Europea.


A qui afecta?

Afecta totes les marques xineses de cotxes elèctrics que, segons la Comissió Europea, reben subvencions i ajudes públiques en tot el procés de fabricació. Començant per les matèries primeres, com el liti, i seguint per les bateries, que, segons Europa, es venen a preu per sota de mercat. Tota la cadena de valor té beneficis fiscals, ajudes directes i tot tipus de beneficis, que serien il·legals en un mercat de lliure competència.

La coneguda marca MG, propietat de Saic Motor, és de les que veurà com els aranzels encareixen el seu preu (Reuters/Lucien Libert)

Quines marques?

El grup que rep més és Saic, fabricant, entre d'altres, dels coneguts MG. L'aranzel definitiu serà del 35,3%. La segona marca més afectada serà Geely, amb uns tipus del 18,8%. I la tercera, una de les que està tenint més èxit aquest any: BYD. L'aranzel és del 17%.

També es veu afectada Tesla, perquè cotxes molt populars com el Model 3 també es fabriquen a la Xina. La Comissió Europea considera que Tesla no ha rebut tants ajuts com les marques xineses, i per això "només" li imposa un aranzel del 7,8%. Altres marques no tan esteses als mercats europeus poden tenir aranzels d'entre el 20 i el 35%.


Ja pagaven aranzels?

Sí, fins ara els xinesos estaven pagant un 10% d'aranzel. En principi, els nous aranzels s'afegeixen al preu vigent fins ara, i per tant s'haurien de sumar a aquest deu per cent.


En quina fase s'aplica l'aranzel?

S'aplica al cotxe quan es descarrega del vaixell o el transportador amb què entra a la jurisdicció de la Unió Europea. Això vol dir que, ara mateix, no seria correcte fer un càlcul del nou preu d'aquests cotxes afegint el tant per cent de l'aranzel al preu de venda al públic.

Després del port, el cost del cotxe s'incrementa amb el del transport fins al punt de venda, el marge del concessionari, etc. També pot ser que les marques o els concessionaris modifiquin els seus marges i rebaixin l'impacte de l'aranzel.

El BYD Seagull es un híbrid que es ven per uns 10.000 euros a la Xina
Els vehicles de la marca BYD són dels que més èxit han tingut aquest 2024 (Reuters/Aly Song)

Per a quant temps?

Aquests aranzels estaran vigents durant cinc anys.


I si hi ha un acord?

La Comissió ha assegurat que suspendrà els aranzels, però no els cancel·larà. D'aquesta manera es guanyaria temps burocràticament per si Pequín incomplís l'hipotètic acord, i així es podrien tornar a aplicar.


Quina amenaça suposa si no es fa res?

Segons la Comissió, la indústria europea necessita més temps per poder incrementar la producció de cotxes elèctrics i així poder rebaixar el cost unitari de cada vehicle. Si ara no es fa res, moltes fàbriques i molts llocs de treball podrien desaparèixer.

Anar al contingut