Nova alerta de l'estafa per WhatsApp en què un fill et demana diners
Els Mossos recorden que segueix activa i que cal desconfiar de qualsevol SMS o whatsapp de números desconeguts en què un familiar ens demana diners
Els Mossos han alertat aquest dilluns que continua activa l'estafa en què reps un suposat missatge per WhatsApp del teu fill o d'un familiar proper, des d'un número desconegut, en què et demana que li enviïs diners amb l'excusa que se li ha trencat el mòbil, l'ha perdut o que està de viatge i li fan falta per tornar.
Recorden que, en aquests casos, acostuma a ser fàcil comprovar que el missatge és fals trucant directament al telèfon autèntic del fill o posant-s'hi en contacte, o fent una trucada al telèfon des del qual ens envien el missatge i demanar de parlar amb el familiar que suposadament ens contacta.
També recomanen no fer pagaments a números desconeguts o si no es té la certesa absoluta d'on s'estan enviant els diners.
Torna l'estafa del fill que et demana diners per WhatsApp des d'un altre mòbil amb alguna d'aquestes excuses 👇, no piquis #StopEstafes pic.twitter.com/EuXPxgzoWE
Mossos (@mossos) March 20, 2023
Fonts dels Mossos reconeixen que no han llançat l'alerta perquè hi hagi un repunt especialment greu d'estafes amb aquest mètode, sinó que és un avís que recorden de forma recurrent perquè no s'abaixi la guàrdia.
Dades personals robades amb el ciberatac al Clínic
Arran del ciberatac a l'Hospital Clínic de principis d'aquest mes de març, en què els lladres van robar 4 TB de dades i en van demanar un rescat de 4,5 milions de dòlars que el govern no va pagar, el director de l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya, Tomàs Roy, ja va fer una crida a la ciutadania que estiguessin alerta, perquè preveien possibles intents d'estafa aprofitant les dades personals robades.
I justament, l'exemple que van posar llavors va ser rebre un whatsapp o un SMS d'un fill demanant diners perquè havia perdut el mòbil, tipus: "Mare, pare, soc en Jan, he perdut el mòbil, envia'm diners per passar el dia". Roy va advertir que cal desconfiar d'un missatge així, perquè es tractarà d'un atac, i que es pot desmuntar ràpidament trucant directament al fill.
"Cal desconfiar de tots els missatges que demanin diners o credencials i no clicar en enllaços que ens arribin per SMS o per correu, si no és que tenim la certesa que l'origen està identificat. La millor manera de gestionar els futurs incidents és prevenir-los."
Tomàs Roy també va advertir davant possibles trucades en nom de l'Hospital o del Departament de Salut demanant a la ciutadania dades personals, amb l'excusa que s'havien perdut en el ciberatac i va assegurar que serien falses, perquè no han perdut cap dada.
"L'hospital no ha perdut cap dada, les dades hi són. No rebreu cap comunicació demanant-vos dades. Si algú us truca, és fals. Cal preparar-se, com a ciutadania, per rebre SMS amb atacs. Hem de desconfiar de missatges que demanin diners."
L'Agència de Ciberseguretat de Catalunya resol un cibercrim cada tres hores. Això són uns 2.000 a l'any. Segons el director de l'agència, Tomàs Roy, les estructures més sensibles als ciberatacs van més enllà de l'administració pública i la sanitat i també afecten el sector logístic i l'alimentari.
Segons ha explicat Tomàs Roy, d'atacs n'hi ha de molts tipus, però tots busquen aconseguir diners d'una manera o d'una altra: els orientats als usuaris, basats sobretot en l'estafa, i que busquen la seva participació activa per aconseguir credencials, dades personals i bancàries, o bé perfils per enganyar altres usuaris; els empresarials, que fan servir les credencials que han aconseguit prèviament per arribar a més sistemes i obtenir més poders; i els que fan referència a les infraestructures, en què "s'ataca la visibilitat d'una empresa, sigui pública o privada".
- ARXIVAT A:
- Mossos d'EsquadraCiberdelicte