Els operaris encarregats de la restauració d'un ascensor de l'Eixample enllesteixen els detalls abans de tornar a posar-lo en funcionament
Els operaris encarregats de la restauració d'un ascensor de l'Eixample enllesteixen els detalls abans de tornar a posar-lo en funcionament (3Cat)

Nova normativa per als ascensors: quines mesures han de complir a partir d'ara

El govern espanyol vol incrementar la seguretat d'aquests aparells i obligarà a fer modificacions que hauran de pagar els veïns

Enllaç a altres textos de l'autor

Mireia Sala

Periodista de la secció d'Economia de Catalunya Ràdio

Actualitzat

Novetat important que afecta milers de comunitats de veïns. A partir d'aquest 1 de juliol, entra en vigor una nova normativa per garantir que els ascensors siguin més segurs.

Aquest nou marc legal, impulsat pel govern de Pedro Sánchez i que es va publicar al BOE el 13 d'abril, obligarà a modernitzar alguns dels aparells més antics, una actualització que haurà d'anar a càrrec dels veïns afectats.


Quins canvis caldrà fer?

Els ascensors més vells del país hauran d'incorporar un control de pes i un telèfon a la cabina, si no en tenen.

A més, caldrà garantir que s'aturen exactament al nivell del replà i s'hauran de revisar per assegurar que compleixen amb els estàndards mínims de seguretat, entre altres mesures.

Ascensor Ateneu Barcelonès 2
Un detall de l'ascensor que hi ha situat a l'Ateneu Barcelonès (3Cat)

La nova norma també implica haver de presentar nova documentació als governs autonòmics.


Com s'han de pagar?

Els costos de les possibles reformes necessàries poden anar dels 500 euros fins als 40.000. Un preu que pot variar molt en funció de la intervenció que s'hi hagi de fer, com apunta el vicepresident del Gremi d'Ascensoristes de Catalunya, Jordi Sarrats.

"Hi haurà casos, molt pocs, en què acabarà sent millor fer l'ascensor completament nou que no pas arreglar-lo. Reparar o modernitzar és tan complex i implica tants canvis que el farciment acaba sent més car que el gall."

Sarrats preveu que una de les reformes més costoses sigui el canvi de guies, que afecta els ascensors antics, com alguns dels històrics que hi ha a l'Eixample de Barcelona o en ciutats com Girona, Reus, Tarragona, Olot o Igualada.

En qualsevol cas, l'import d'aquestes reparacions l'haurà d'assumir la comunitat de veïns, com explica Josep Maria Aguilà, advocat i administrador de finques. 

"Un cop l'empresa faci el pressupost i vegis de què has de morir, podràs començar a recaptar els diners per afrontar aquesta factura. Llevat que aprofitis l'avinentesa i decideixis canviar l'ascensor per un de nou."


Gairebé mig milió d'ascensors afectats

Es calcula que, en aquests moments, a Espanya hi ha més d'un milió d'ascensors. D'aquests, 400.000 tenen més de 30 anys, que són els que podrien haver quedat antics i, probablement, estiguin afectats per la nova normativa.

Els ascensors també escriuen la història de Barcelona
Vestíbul amb un ascensor antic d'una finca de l'Eixample (IMPUQV / Xavier Bolao)

El seu manteniment i la seva instal·lació sovint és la disputa més freqüent en les reunions de les comunitats de veïns, segons Aguilà.

"Sovint em trobo que, si s'ha de fer una obra de reparació d'ascensor i cal pagar una factura per arreglar-lo de 15 o 20.000 euros, costa molt, perquè hi ha propietaris que no poden pagar aquest import. I això provoca trifulgues."

La nova normativa es va aprovar a principis del mes d'abril en un Consell de Ministres on es va calcular que l'actualització dels ascensors tindria un cost de més de 700 milions d'euros, que s'hauran d'abonar en els pròxims set anys.

El Gremi d'Ascensoristes, però, assegura que no tindrà efectes immediats. S'aniran implementant a mesura que es facin les inspeccions periòdiques --que, normalment, són cada quatre anys-- i, després de la inspecció, encara es donarà un any per tenir la reparació feta. 

 

ARXIVAT A:
InfraestructuresHabitatge
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut