Novetats de punta a punta de l'AP-7: més radars, velocitat variable i vigilància amb drons

El Servei Català de Trànsit anuncia una vintena de mesures per reduir la sinistralitat i les retencions després de l'augment de trànsit

RedaccióActualitzat

El Servei Català de Trànsit i Interior han anunciat una inversió de més de 14 milions d'euros d'aquí al 2025 per a la millora de la seguretat viària i la gestió del trànsit a l'AP-7.

Es tracta de mesures de gestió del trànsit i seguretat viària, tant temporals com permanents, per intentar donar fluïdesa al trànsit a través de la gestió de velocitat, la millora de les entrades i sortides i l'augment de capacitat en trams d'alta sinistralitat.

Tot plegat després de constatar que, amb l'aixecament de les barreres de peatge, el trànsit ha augmentat un 26% de mitjana en aquesta via i també han pujat les dades de sinistralitat. El juny de l'any passat ja es va posar en marxa un primer paquet de mesures, que ara s'amplia.

Entre altres, a partir d'aquest divendres es limitarà la velocitat a 100 quilòmetres per hora entre Martorell i Gelida durant la sortida i la tornada dels caps de setmana. I no descarten rebaixar-la encara més, fins als 80 km/h.

La vintena de mesures que conté el pla d'intervenció per als pròxims dos anys consisteixen en:


Radars, velocitat variable i vigilància aèria

Carros radar: aquest 2023 s'instal·laran aquests nous radars mòbils en punts amb un índex de sinistralitat elevat. Una de les primeres localitzacions en què s'ubicaran serà a la trifurcació del Papiol B-23/A-2/AP-7.

Radar de tram: abans del 2025 se n'instal·larà un a la zona de la Mora a Constantí.

Trams de velocitat variable: abans del 2025 s'implantarà aquest sistema al tram central de l'AP-7, Mollet-Papiol, i a la C-58 per millorar la circulació en el nus C-58/AP-7. En el període 2025-2027, s'implantarà la mesura a l'AP-7 entre Martorell i Vilafranca i entre Mollet i Sant Celoni.

Vigilància aèria: es controlaran diferents trams de l'AP-7 on es cometen infraccions d'incorporació, i també el compliment de les limitacions i restriccions de vehicles pesants, que se seguiran vigilant amb macrocontrols específics.

Drons en punts conflictius: s'implantarà per primer cop aquest mes de març per analitzar l'enllaç de la C-60/AP-7 i avaluar l'origen de la pertorbació de la Roca en el retorn dels diumenges, i també a la B-23 i l'AP-7 per controlar les infraccions d'incorporació, que són un risc per a la seguretat viària i provoquen retencions.


Reduir velocitat i suprimir accessos temporalment, i contractar més grues

Velocitat a 100 km/h en cap de setmana: s'aplicarà en fase de proves des d'aquest cap de setmana en els 30 quilòmetres del tram Martorell-Gelida, els divendres a la tarda, dissabte al matí i la tarda de diumenge. Els camions tindran l'obligació de circular per la dreta.

Suprimir sortides: s'avaluarà la supressió d'incorporacions o sortides a l'AP-7 entre la Roca i Llinars en l'operació retorn dels diumenges.

Més grues: el Servei Català de Trànsit està en gestions per a l'ampliació d'aquest contracte per atendre diferents tipologies d'accidents i vehicles i en un tram més extens de l'autopista.

L'AP-7 sol ser una de les carreteres complicades durant l'operació tornada (ACN/Jordi Pujolar)

Més carrils addicionals i més segurs

Avançar el calendari: s'avançarà la instal·lació en les operacions tornada de cap de setmana dels 70 km de carrils addicionals a l'AP-7 nord (Montornès de Vallès i Sant Celoni) i sud (Vilafranca del Penedès i el Papiol).

Carril addicional a la C-32 els diumenges: servirà per habilitar-la com a alternativa viària a l'AP-7. S'instal·laran 25 km de carrils addicionals entre Sant Andreu de Llavaneres i Alella durant el retorn de diumenge.

Nous punts per desviar el trànsit: es faran nous passos a les mitjanes de l'autopista, en aquelles zones amb més sinistralitat i més durada de les retencions. Això permetrà obrir carrils addicionals en cas d'accident o altres necessitats. Els trams són: Orriols-Cabanes, la Roca-Hostalric, Granada-Gelida, i l'Aldea-Hospitalet de l'Infant.

Més ben senyalitzats: es millorarà la senyalització de l'entrada i sortida dels carrils addicionals per fer-los més visibles i segurs.

Càmeres d'intel·ligència artificial: durant aquest any 2023, en les entrades dels carrils addicionals dels retorns de cap de setmana i operacions especials, s'hi instal·laran quatre càmeres amb intel·ligència artificial, per al control de la velocitat òptima d'obertura i circulació de vehicles.

 

Més control als camions

Obligatori circular per la dreta: en el tram del sud de 30 km entre Calafat i Camarles els camions hauran de circular pel carril de la dreta i tindran prohibit avançar. Aquestes limitacions seran per a tots els dies de la setmana. En el tram Martorell-Gelida la mesura s'aplicarà en l'operació sortida de divendres i dissabte i en el retorn de diumenge. També hauran de circular per la dreta i com a màxim a 80 km/h en els trams d'autopista on s'instal·lin carrils addicionals en sentit contrari.

Restriccions al juliol: es continuaran aplicant les restriccions a vehicles pesants a l'AP-7 durant el mes de juliol, caps de setmana rellevants i ponts festius importants.


Altres mesures

A banda d'aquestes mesures, el Servei Català de Trànsit ha establert un llistat de mesures sobre les infraestructures que consideren prioritàries, però que corresponen als titulars de les vies. Són aquestes:

  • Recuperar a mitjà termini la pèrdua de carrils en el tram de Mollet del Vallès.
     
  • Resoldre l'enllaç de l'AP-7 amb la C-58 i la distribució del trànsit local emergent en aquest enllaç.
     
  • Arranjament per a l'ús dinàmic de vorals en la incorporació de la C-60.
     
  • Connexió de l'A-2 i la C-32 entre Vidreres i Tordera.
     
  • Connexió de l'AP-7 i la C-15 en direcció nord.
     
  • Connexió fàcil entre l'AP-7 i l'A-2 a Martorell.
     
  • Connexió fàcil de l'AP-7 i l'A-7 a Salou i l'Hospitalet de l'Infant.
ARXIVAT A:
TrànsitMobilitatAP-7
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut