Telèfon mòbil amb aplicació de WhatsApp
A través de WhatsApp, es pot parlar amb voluntaris de la Fundació Ajuda i Esperança (ACN/Eli Don)

"Obro feel", el nou xat de WhatsApp per donar suport emocional als joves

El servei està actiu les 24 hores i els set dies de la setmana, per a persones entre 14 i 29 anys, i només cal afegir el número de telèfon 680 354 155 als contactes del telèfon

Redacció/ACNActualitzat

Es diu "Obro feel" i és el nou xat de WhatsApp que ha obert el Departament de Drets Socials per oferir suport emocional a adolescents i joves d'entre 14 i 29 anys. Es tracta d'una prova pilot per detectar precoçment problemes de salut mental com depressió, idees suïcides o trastorns de conducta alimentària.

El servei està actiu les 24 hores i els set dies de la setmana perquè hi puguin contactar per expressar les seves inquietuds o problemes. A l'altra banda del xat, hi ha un grup de voluntaris de la Fundació Ajuda i Esperança que fan l'acompanyament, el suport emocional i l'orientació pertinents.

Només cal que afegeixin el número de telèfon 680 354 155 als contactes del seu telèfon i iniciïn una conversa mitjançant l'aplicació WhatsApp.

Rut Ribas, directora general de Joventut, ha explicat a l'ACN que "Obro feel" és un joc de paraules que combina el verb "obrir" --utilitzat per a les aplicacions o per iniciar un xat-- amb la paraula anglesa "feel', que vol dir "sentir" en anglès. Alhora, sona com "fil" en català. Així, "obrir fil" també s'associa al fet d'explicar una història.

"El malestar és aquí i ara"

Segons Mireia Anglès, de la Fundació Ajuda i Esperança, una de les riqueses del xat és la immediatesa en l'atenció. "El malestar és aquí i ara", diu en relació amb el que poden sentir els joves quan fan ús del xat.

Per això, fa valdre el fet que la resposta davant d'aquest malestar sigui immediata. I és que, segons comenta a l'ACN, hi ha molts joves que estan vinculats a algun tipus de recurs, però per anar al psicòleg o al psiquiatre han d'esperar per ser atesos.

Per contra, en cas que els usuaris no estiguin vinculats a cap recurs, el xat pot ser una "via d'entrada". Anglès apunta que el format, que és confidencial i per missatgeria de WhatsApp, és una manera "d'aixecar la mà" per demanar ajuda i expressar el que vulguin. "A través del vincle que fem estan molt més receptius a acceptar una proposta de recurs que pugui haver-hi al seu poble, ciutat o barri", indica.

Així doncs, en cas de necessitar atenció, s'informarà la persona de com accedir als serveis públics de salut o d'altres recursos com oficines joves o entitats. Si es detecta una necessitat mèdica immediata, el cas es derivarà a l'equip del Sistema d'Emergències Mèdiques.

Pantalla d'una conversa de WhatsApp del servei 'Obro feel'
Es volen detectar precoçment problemes de salut mental com depressió, idees suïcides o trastorns de conducta alimentària (ACN/Blanca Blay)


La campanya "És motiu suficient"

Per donar a conèixer el servei, Drets Socials ha engegat una campanya a Instagram amb l'eslògan "És motiu suficient''. Planteja situacions vinculades a tres problemàtiques --depressió, ideació suïcida i trastorns de conducta alimentària-- i insta l'usuari a buscar ajuda.

Les xarxes socials també han permès a la Secretaria d'Infància, Adolescència i Joventut la detecció de problemes de salut mental, a través d'un algoritme desenvolupat per la Universitat Pompeu Fabra que permet extreure perfils demogràfics d'usuaris joves amb tendències suïcides, depressió o trastorns de la conducta alimentària a partir del seu comportament.

Tot l'estudi es va fer amb dades anonimitzades. Un cop classificada una quantitat suficient de publicacions corresponents a usuaris en risc, s'han pogut extreure dades com el gènere predominant, la franja d'edat més habitual, els temes que tracten o la interacció amb altres usuaris, entre d'altres.

 

ARXIVAT A:
Salut Mental
Anar al contingut