Ofensiva d'alguns municipis per regular els patinets elèctrics davant una norma poc concreta

Terrassa, Rubí, Granollers, Olot i Palafrugell els han prohibit en les seves àrees de vianants davant l'augment de la sinistralitat
Actualitzat
TEMA:
Mobilitat

Cada cop són més els ciutadans que fan servir el patinet com a mitjà de transport i, per això, també s'han incrementat els accidents de trànsit amb vehicles de mobilitat personal implicats. A Terrassa, per exemple, això passa en un de cada deu accidents i per això l'Ajuntament ha decidit prohibir els patinets elèctrics als 25 carrers que configuren la seva àrea de vianants.

S'ha instal·lat senyalització vertical i horitzontal a tots els carrers alertant d'aquesta prohibició --que també afecta les bicis--, però un equip de TV3 ha pogut comprovar que són molts els usuaris de patinets i bicis que fan cas omís de la nova normativa.

Els vianants asseguren que es produeixen moltes situacions de perill i l'associació de comerciants Terrassa Centre alerta dels riscos i reclama més controls de la policia local.

"Ningú fa cas. Amb la senyalització no n'hi ha prou. Necessitem que hi hagi més presència policial per assegurar-nos que els nostres clients poden passejar tranquils pels carrers del centre històric", reclama Núria Ramos, membre de l'associació.

Des de l'Ajuntament asseguren que les sancions --d'uns 200 euros en la majoria de casos-- s'han incrementat.

"A poc a poc hem anat reduint el nombre de patinets al centre històric, és una tasca que pedagògicament anirem reconduint, però que no es pot aconseguir d'un dia per l'altre", explica Xavier Cardona, tinent d'alcalde de Territori i Sostenibilitat del consistori terrassenc.


Rubí, Granollers i Olot, pioners

Terrassa, quarta ciutat del país en nombre d'habitants, és el municipi més gran que ha aplicat aquesta prohibició, però abans van fer-ho altres ciutats.

A Rubí, al Vallès Occidental, aquesta regulació es va fer efectiva l'any 2022 davant l'increment de queixes dels vianants del centre històric.

A Granollers, al Vallès Oriental, també fa dos anys que s'aplica i, en aquest temps, 600 usuaris de patinets han estat sancionats per infringir la norma.

Olot, a la Garrotxa, va prendre la mateixa decisió fa tot just un any després de detectar un augment considerable del nombre d'accidents amb patinets implicats.

I Palafrugell, al Baix Empordà, és un altre dels municipis que també ha posat el focus en aquesta qüestió: ha interposat 56 denúncies administratives i 7 de penals en només sis mesos.


Normativa estatal poc concreta... i múltiples casuístiques locals

Si alguns ajuntaments han decidit crear ordenances específiques per prohibir l'ús de patinets elèctrics o bicis a les àrees de vianants és perquè la normativa estatal es queda curta, segons afirmen alguns d'aquests consistoris.

El Reglament General de Circulació prohibeix la circulació dels vehicles de mobilitat personal per voreres i zones de vianants. En canvi, no diu res específicament sobre les àrees de vianants, és a dir, aquells carrers en què els vianants tenen prioritat, però per on poden circular vehicles (veïns, mercaderies, càrrega i descàrrega...). Aquí és on estan actuant alguns municipis i on aviat podrien sumar-se més.

Així doncs, els patinets elèctrics estan prohibits en totes les voreres, però què passa en les àrees de vianants? Hem fet un recull de múltiples casuístiques.
 

Barcelona

Tot i que no està prohibida la circulació de patinets elèctrics i bicis en àrees de preferència de vianants, aquests vehicles han d'evitar circular a menys d'un metre de les façanes i no poden fer cap maniobra que pugui afectar la seguretat dels vianants.


Sabadell

De moment, continua aplicant la normativa estatal. Tot i així, estan estudiant la possibilitat de prohibir els patinets sense motor per les voreres.


Mataró

A les illes de vianants només poden circular els patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal de les persones residents i les destinades a una activitat econòmica de transport de mercaderies.


Reus

Davant la proliferació d'usuaris de patinets han iniciat campanyes informatives específiques i controls policials per vetllar pel compliment de la normativa.


Lleida

La Paeria també manté una ofensiva contra els infractors. La Guàrdia Urbana alerta que molts usuaris de patinets desconeixen la normativa i que la gran majoria de sancions són per no portar el casc o per circular per zones no autoritzades, com ara les voreres.


D'altra banda, alguns ajuntaments han explicat a TV3 que per reduir el nombre d'accidents amb patinets elèctrics implicats cal canviar la normativa.

A l'Hospitalet de Llobregat, per exemple, defensen la necessitat que aquests vehicles portin matrícula per poder-los identificar correctament i determinar la seva possible responsabilitat. D'aquesta manera, les càmeres de trànsit serien una eina útil a l'hora de detectar patinets que accedeixen a zones prohibides o que circulin a més velocitat de la permesa.


Continuen prohibits al transport públic

Cal recordar que els patinets elèctrics estan prohibits al transport públic des del 2023 i que aquesta restricció es manté de manera indefinida.

El detonant d'aquesta mesura va ser un patinet que va incendiar-se dins d'un comboi dels Ferrocarrils de la Generalitat a Sant Boi de Llobregat. El foc va causar tres ferits lleus, a més de destrosses en el vagó.

La prohibició es du a terme davant del perill que les bateries d'aquests dispositius se sobreescalfin i provoquin un incendi. Altres ciutats, com Madrid, han fet el mateix per altres incidents similars.

ARXIVAT A:
Mobilitat
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut