Ofertes pel Black Friday? Només 3 de cada 10 productes estan rebaixats, segons l'OCU
L'Organització de Consumidors i Usuaris ha controlat el preu de 20.000 articles entre l'1 de setembre i la "Black Week": un 40% s'han encarit en comptes de rebaixar-se
Valen la pena els suposats descomptes del Black Friday? En la majoria de casos, no.
És la conclusió a què ha arribat l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), després de monitoritzar el preu de 20.000 articles des de l'1 de setembre fins als dies previs a l'anomenat "divendres negre", l'últim del mes de novembre.
4 de cada 10 productes són més cars ara
La conclusió: 4 de cada 10 productes ara són més cars que en algun moment entre els mesos de setembre i octubre. I això passa, sobretot, en el sector de l'electrònica i els electrodomèstics.
En 3 de cada 10 casos el preu és el mateix, tot i que en moltes ocasions s'anuncia com a rebaixat.
I de fet, només en els 3 de cada 10 restants els productes són més barats ara que entre l'1 de setembre i el 30 d'octubre. Aquí sí que es pot parlar d'un Black Friday interessant per als consumidors.
Quines botigues fan rebaixes de debò?
Entre les 54 webs analitzades per l'OCU, només en 8 les rebaixes eren generalitzades: Alcampo, Carrefour, Electrobueno, Electrocosto, Maxmovil, Milar, Phonehouse i Tien21.
Entre els productes rebaixats, el valor mitjà del descompte és del 8%.
Quins productes tenen descompte? Majoritàriament, portàtils, robots aspiradors i auriculars. I les ofertes més grans les han trobades en robots de cuina, cafeteres espresso i televisors.
En canvi, els productes que és estrany trobar rebaixats són els patinets elèctrics, navegadors gps, monitors i aires condicionats.
En quins comerços són més cars els preus?
Per contra, entre els productes analitzats, els que s'han encarit ho han fet de mitjana un 13%, bastant més que el percentatge de baixada mitjana.
Aquest és el rànquing dels establiments en línia on han apujat més els preus, segons l'OCU:
1. LG i Miró, amb un augment de preus d'un 30% de mitjana en totes dues
2. Amazon, amb un increment del 24%
3. Miravia i Mediamarkt, amb un 21% de pujada en els comerços electrònics.
Aquests augments de preu afecten sobretot els adaptadors wifi, els navegadors GPS i les impressores. Ara bé, les pujades més altes són per a polseres i rellotges intel·ligents, càmeres de fotos i auriculars.
Curiosament, encara que les rebaixes en auriculars són freqüents, els que pugen de preu, s'encareixen molt.
L'OCU posa a disposició de tots els consumidors un assessor virtual de preus on es pot consultar l'evolució del preu de milers de productes.
Un MacBook Air que costa ara 200 euros més
Un exercici similar, fet des d'"El Matí de Catalunya Ràdio" ha monitoritzat el preu de desenes de productes des de fa dos mesos i mig i n'ha trobat diversos que, tot i portar l'etiqueta de "Black Week", són ara més cars que les darreres setmanes.
Per exemple, a Amazon un ordinador portàtil MacBook Air costa 1.059 euros. Asseguren que t'estalvies un 20% pel Black Friday, però la setmana passada costava encara 200 euros menys.
Uns auriculars sense fils costen el mateix que la setmana passada i no un 36% menys com anuncien.
O per exemple, a Mediamarkt, un ordinador Intel que avui val 795 euros, i diuen que t'estalvies un 43%, costava 150 euros menys a mig novembre, i un portàtil ASUS presumptament rebaixat un 19% costa el mateix que a principis de curs.
Quan es pot dir que un producte està rebaixat?
La llei estableix que, perquè el comerç pugui dir que un producte està rebaixat, el preu ha de ser inferior al que tenia els 30 dies anteriors.
L'OCU ha observat moltes irregularitats, en aquest sentit. Així, molts descomptes no s'anuncien d'acord amb el preu més barat dels últims 30 dies sinó segons el preu anterior que més convingui al comerç, que, fins i tot, pot ser el preu recomanat, que en rares ocasions s'aplica.
L'associació de consumidors reclama al Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 que imposi sancions exemplars als comerços que fan aquestes pràctiques.
Les sancions del ministeri: 90.000 euros
El Ministeri de Consum no va començar fins l'any passat a fer controls de preus pel Black Friday. El resultat: dues multes a dos grans operadors de comerç electrònic. Quins? Això, el ministeri de Pablo Bustinduy tampoc no ho ha fet públic. En total, les dues sancions sumaven 90.000 euros.
A més d'aquestes dues sancions, hi ha expedients oberts a sis grans plataformes de comerç electrònic , amb propostes de sanció que, en total, pugen a més de mig milió d'euros.
I és que el novembre de l'any passat, el ministeri va monitorar diàriament més de 1.000 productes i va detectar que el 60% de les empreses investigades van cometre pràctiques fraudulentes en més d'un 20% dels productes analitzats en relació amb els preus.
La Generalitat: més d'un milió d'euros en multes
Des de la Generalitat, ja fa anys que es fan inspeccions per possibles irregularitats en el Black Friday. En la campanya del 2022, la primera que es va fer, es van multar 47 empreses per un import total de més d'1 milió d'euros.
El novembre del 2023 es van tornar a fer controls, sobre 55 empreses, i es van obrir 41 expedients sancionadors. D'aquests, 31 són per infraccions relacionades amb la competència deslleial, dels quals 17 ja s'han resolt i pugen, en total, 185.000 euros.
D'altra banda, hi ha nou expedients per irregularitats en els preus que encara estan en tramitació.
Des de l'Agència Catalana del Consum s'aconsella revisar els preus dels productes que ens puguin interessar per comprovar si les ofertes són reals, després de detectar, any rere any, que moltes empreses fan trampes en aquest sentit.
- ARXIVAT A:
- Comerç