El sector del transport de viatgers calcula que falten uns 900 conductors (CCMA)

On hi ha feina? Instal·lacions, construcció i transports de viatgers, sense prou personal

Milers d'empreses necessiten ampliar o renovar les plantilles i no troben prou personal, sobretot tècnic, que coneguin l'ofici

Jordi Martínez Pallejà

El mercat laboral continua mostrant com sectors tradicionals d'activitat tenen una mancança continuada de personal. Parlem d'oficis on les empreses tenen dificultats per ampliar plantilles i per rellevar les persones que es jubilen.

Hi ha un cas paradigmàtic: el dels instal·ladors, de gas, electricitat o de plaques solars. Segons càlculs de la federació que agrupa els gremis del sector, ara mateix falten 18.000 tècnics.

I mirant a llarg termini, creuen que en caldran 6.000 cada any fins al 2050. La transformació obligada per la transició energètica explica aquesta necessitat imperiosa.


Falten 4.000 instal·ladors cada any

Segons el gremi d'instal·ladors, cada any surten dels centres de formació professional catalans 2.000 nous tècnics de totes les branques, però la necessitat real del mercat és de 6.000.

Captar-ne alguns és un maldecap continu de Thermiafred, una petita empresa de Sant Joan Despí, que busca tècnics de refrigeració i climatització. Ara té 30 treballadors i el seu gerent, Carles Albert, té clar quants n'incorporaria de manera immediata:

"Un 10% més dels que tinc, 3 o 4 persones més, seria fantàstic per seguir agafant feines que m'arriben i no les agafem per no poder donar el servei que ens agrada donar."

Un cop acaben les seves pràctiques remunerades de l'FP Dual, aquesta empresa ofereix als nous empleats sous de 1.400 euros nets en 14 pagues, una xifra marcada pel conveni del metall. Un salari i unes condicions de treball -- cal embrutar-se les mans--, que no acaben d'engrescar els amics dels joves empleats de Thermiafred.

Es calcula que falten 18.000 instal·ladors de gas, electricitat i plaques solars (CCMA)

Mohammed Oubhoub, que fa les pràctiques a Thermiafred, confessa que ell va estudiar un grau mitjà d'administració i finances, però que amb 24 anys ve decidir canviar i estudiar refrigeració i climatització. Un canvi que, assegura, no tothom s'atreveix a fer:

"Tinc amics que no estan contents amb la feina que fan, pel sou o per l'estrès, però els costa fer el canvi."

Nil Sendra, tècnic de refrigeració que porta cinc anys a l'empresa, explica: "Alguns dels meus amics prefereixen treballar en una botiga, de dependent, i els fa mandra formar-se per tenir un altre tipus de feina".

Cada any surten uns 2.000 tècnics al mercat laboral, però en faltarien uns 6.000 anuals per cobrir la demanda (CCMA)

Es busquen conductors d'autobús

Un altre sector on hi ha problemes per renovar les plantilles és el del transport de viatgers. A Catalunya, segons la federació que agrupa les empreses del sector, calen ara mateix 900 conductors i conductores. A tot l'Estat, la mancança arriba als 6.000 conductors.

Falten conductors per cobrir la creixent demanda i alhora per fer el relleu generacional, ja que el 30% tenen més de 55 anys.

A Espanya no es pot conduir un autobús fins als 21 anys i, a més, cal un certificat de capacitació, que costa uns 4.000 euros. L'empresa Transports Generals d'Olesa, que opera 26 rutes interurbanes, el paga en part, però ni així atreu personal jove, com reconeix la gerent, Carme Pros:

"La revalorització del lloc de treball és una qüestió clau. Al nord d' Europa estan molt ben considerats, són com una autoritat."

Aquí s'ofereix als conductors una mitjana de 1.700 euros nets en 14 pagues. Els horaris poden incloure festius i caps de setmana.

La Simona Cervanati conduïa abans un camió, com la seva parella, i fa uns anys que l'ha canviat per un autobús. Valora el contacte diari amb els passatgers i també l'horari: "Treballo una setmana de tarda i una altra de matí. Així tinc temps per a la família també".

El 30% dels conductors d'autobús tenen més de 55 anys (ACN/Gerard Vilà)

La construcció, un sector envellit i amb poc relleu

A la construcció, un dels problemes a l'hora de renovar o ampliar plantilles és la impossibilitat de disposar d'aprenents a peu d'obra, a causa de les restriccions sobre riscos laborals que imposa el conveni del sector. Segons els constructors, aquest factor desmotiva els alumnes i s'acaba frenant la formació de nous treballadors.

És la queixa de Toni Palet, president del Gremi de la Construcció del Vallès: "Els nanos que vulguin aprendre un ofici que entrin amb un contracte regulat, perquè així en dos anys tinguem bons oficials."

Un peó del sector, per cert, començaria a cobrar uns 1.300 euros nets al mes un cop acabada la seva formació.

Al sector de la construcció li costa trobar operaris per treballar a peu d'obra (CCMA)

El 2008 els menors de 29 anys eren el 25% de la força laboral del sector. Ara només són el 9%. Alguns empresaris, davant l'escassedat, es plantegen buscar empleats a l'estranger, tot i que la contractació en origen està restringida a determinats oficis, entre els quals no hi ha la construcció.

Però el govern espanyol, les patronals i els sindicats es plantegen flexibilitzar aquesta limitació.

ARXIVAT A:
Economia de butxaca
Anar al contingut