On va a parar el coure que roben de la xarxa de trens i altres llocs?
Hi ha un mercat negre d'aquest metall, on es paguen preus molt alts, mentre que els Mossos han augmentat la vigilància per evitar els robatoris, que van a l'alça
Aquesta setmana han coincidit retards en diverses línies de Rodalies i un dels problemes ha estat el robatori de cable de coure, un delicte que no és nou i que va en augment. Els talls en cablejat operatiu afecten el sistema d'alimentació i senyalització ferroviària.
Segons dades d'Adif, a Catalunya s'han més que duplicat aquests robatoris en un any, i el 2023 van superar els 150. Els punts negres són Castellbisbal, Cerdanyola, Martorell i els llocs on hi ha obres, com ara les de l'R3, on ja s'han robat 30 quilòmetres de cable.
Però tot aquest coure robat ¿on va a parar?
Informació obligatòria a la policia
El control policial fa difícil que entri a les ferrovelleries, que han de notificar als Mossos les dades personals de tots aquells a qui compren coure, cada setmana. Han d'entregar una fotocòpia del carnet d'identitat o passaport de qui ven el material, amb una descripció de quin tipus de material els han portat.
"Evidentment, si veiem que hi ha una persona que durant l'any està venent molt material, molt ferro i molt coure, comencem a fer un seguiment", explica Toni Pérez, sergent dels Mossos d'Esquadra.
Mercat negre
Però, en paral·lel, també hi ha un mercat negre on no cal donar tantes explicacions. I és allà on va el coure robat o directament a l'estranger, sovint amb destinació final a la Xina, el principal consumidor d'aquest metall.
També cal tenir en compte que, un cop s'extreu l'embolcall que porta, el coure no deixa cap traçabilitat.
"És un producte que té una vida útil il·limitada, i que es pot anar reciclant i donant-hi sortida", com explica Joan Salamaña, intendent dels Mossos d'Esquadra, que assegura que els responsables dels robatoris són delinqüents comuns:
"No és delinqüència organitzada, és delinqüència comuna que s'organitza. Quan baixa el preu del coure, aquestes persones es dediquen a cometre altres fets delictius."
Tot i que només el 3% dels robatoris de coure i metall corresponen a la xarxa ferroviària, aquesta setmana, els Mossos han apujat el seu operatiu del metall, per primera vegada, al nivell 2.
També aquesta setmana, la Unitat Aèria dels Mossos d'Esquadra ha incorporat un dron d'última generació amb ala fixa que també servirà per prevenir els robatoris de cable de coure a les vies del tren. L'objectiu fonamental d'aquest nou aparell, que treballa amb intel·ligència artificial, és reforçar la lluita contra el narcotràfic i el terrorisme.
Els robatoris de cablejat de coure també han afectat la xarxa de telèfon fix, un problema que han patit sobretot pobles del Pirineu, i també se n'han detectat a diversos punts de càrrega de vehicles elèctrics, on els lladres tallen les mànegues per revendre el coure.
El preu del coure s'ha disparat més d'un 30% els últims cinc anys. A Espanya, el coure s'està pagant entre 4,50 i 6 euros el quilo.