Onada de tuits contra l'avortament: constaten la trama digital de l'extrema dreta
- TEMA:
- Extrema dreta
Hazte Oír és el pal de paller del discurs de l'odi a les xarxes contra l'avortament, el feminisme i el col·lectiu LGTBI. No només són els més actius, sinó que també estan darrere de plataformes com Derecho a Vivir, i de Citizen Go, un dels grups ultraconservadors més potents a l'esfera internacional, i amb vincles amb Vox. Ho constata una investigació de Crític i Storydata.
Aquest discurs es propaga en un terreny adobat per a la confrontació i amb un objectiu molt clar: crear opinió pública i desacreditar el moviment feminista. Això explica que una de les paraules més repetides sigui Montero, en referència a la ministra d'Igualtat en funcions.
De fet, el top 5 dels perfils que més es mencionen (aplicant-hi el filtre de les paraules clau seleccionades) són Hazte Oír, Vox España, Derecho a Vivir, Irene Montero i l'Associació Catòlica de Propagandistes.
Fer créixer el discurs per arribar al poder
Twitter és un dels tentacles que fa servir l'extrema dreta per propagar el seu discurs i aplanar el camí cap a les institucions.
Segons l'Associació de Drets Sexuals i Reproductius (ADSR), el discurs d'odi contra el dret a l'avortament, el feminisme i el col·lectiu LGTBIQ+ és la principal via per la qual l'extrema dreta aconsegueix arribar al poder.
Almudena Rodríguez, responsable d'incidència política a l'ADSR, considera que la investigació aporta base científica per demostrar "la força i el poder que té el discurs d'odi contra els drets sexuals i reproductius de dones i de població LGTBIQ+ a les xarxes socials i com aquests discursos aconsegueixen que partits de les noves extremes dretes i feixistes arribin a les institucions i, fins i tot, a governar".
Rodríguez afegeix que la difusió a les xarxes és "una de les moltes estratègies d'aquests grups, que són internacionals i responen a un fenomen global. Ho veiem als Estats Units, Hongria, Polònia, Itàlia i, anteriorment, el Brasil".
Rodríguez avisa que aquests grups "imposen un model neoliberal i agendes autoritàries que vulneren els drets humans, no només de les dones i de la població LGTBIQ+, sinó del conjunt de la població i que són un atac frontal a les democràcies",
L'avís arriba en un context de campanya electoral per als comicis generals del 23 de juliol, en un moment d'auge de l'extrema dreta i dels pactes entre PP i Vox en diverses institucions.
Una quarantena de perfils molt actius
La investigació ha analitzat 125.000 tuits de 43 comptes d'associacions, líders polítics, influencers i mitjans de comunicació, que acumulen al voltant de 5 milions de seguidors.
Han comprovat que un 24% compartien paraules clau com ara "respetamife", "aborto", "parental", "familia", "feminismo", "feminazis", "Montero", "trans", "género", "madre", "vivir", "derechoavivir", "bebés", "provida","adoctrinamiento", "niños", "hijos", "lgtbi", "gay", "lesbiana" o "sialavida".
Són tuits com aquests:
Des de quins perfils es difon el discurs d'odi
Entre els perfils analitzats hi ha organitzacions com Vox, Abogados Cristianos, CitizenGo o Hazte Oír. Aquesta última, que es va donar a conèixer el 2017 amb un bus que circulava amb un missatge transfòbic, és la que finança, funda i lidera els perfils més actius a les xarxes contra el dret a l'avortament, segons la investigació.
El missatge contra els dret a la interrupció de l'embaràs representa el 43% dels tuits propis d'Hazte Oír, i entre el 34% i el 40% dels que han publicat els següents sis perfils que divulguen més contingut que criminalitza l'avortament voluntari.
També s'han analitzat piulades d'influencers o personalitats d'extrema dreta com Santiago Abascal, Jorge Buxadé, Javier Negre, Ignacio Garriga, Javier Ortega Smith, Roma Gallardo o Hermann Tertsch, i també mitjans de comunicació que els fan d'altaveu com OK Diario, Mediterráneo Digital o La Gaceta de la Iberosfera.
- ARXIVAT A:
- Extrema dreta Avortament Twitter Vox