Oposicions per a gairebé 18.000 docents: quines especialitats tenen més places
El procés s'allargarà fins al mes de juny i s'hi ofereixen vacants de 90 especialitats, però en 25 hi ha més places que opositors
Gairebé 18.000 docents s'han examinat aquest dissabte en les oposicions del Departament d'Educació per aconseguir una de les 9.344 places. El procés ha començat aquest matí i s'allargarà fins al mes de juny.
Es tracta del concurs ordinari amb més vacants convocades fins ara, deixant de banda les 14.238 que va haver-hi en les oposicions extraordinàries del juliol passat.
S'ofereixen places de 90 especialitats, però en 25 hi ha més vacants que opositors, de manera que quedaran llocs sense cobrir. És el cas d'informàtica, matemàtiques o tecnologia, entre d'altres, i un terç d'aquestes especialitats quedaran desertes.
En quines especialitats quedaran més places sense cobrir?
L'especialitat de sistemes i aplicacions informàtiques només ha aconseguit omplir una de cada tres places: hi ha 50 opositors per a 157 vacants. A informàtica se'n convoquen 126, però hi ha 87 aspirants.
A tecnologia hi falten 150 persones: es convoquen 509 places i hi opten 259 opositors. Una altra especialitat que queda curta d'aspirants és matemàtiques, amb 539 candidats per a 720 places.
I n'hi ha d'altres on també falten candidats, com: català (23), francès (44), instal·lacions electrotècniques (34) i organització i gestió comercial (50).
La situació és ben diferent en les especialitats de mestre. Les més sol·licitades són les d'educació infantil i primària, on, de mitjana, hi ha 5 aspirants per plaça: 2.444 persones que opten a 404 places en educació infantil i 2.913 aspirants per a les 705 que s'ofereixen en educació primària.
Un altre dels perfils amb més demanda en escoles i instituts és el d'orientador educatiu. Aquí també hi ha més opositors que places. Se'n convoquen 519 d'orientador a secundària i s'hi presenten 1.420 persones. A infantil i primària hi ha 294 vacants a pedagogia terapèutica i 535 candidats.
Tot plegat, en un total de 9.344 places. A banda de les de mestre i de professors d'ensenyament secundari, també se'n convoquen de professors de l'Escola Oficial d'Idiomes, d'arts plàstiques i disseny, i de formació professional:
17.767 aspirants a examen
En concret, el nombre d'aspirants admesos a les proves ha estat de 17.767 i aquest divendres ja han hagut d'enviar la seva proposta de programació didàctica al tribunal corresponent. També s'han fet les proves de llengües als opositors que no han pogut acreditar els nivells requerits.
Pel que fa a aquest dissabte, els candidats han entregat la programació didàctica en paper i, seguidament, s'han examinat de la primera prova, que ha constat de dues parts: la pràctica i el desenvolupament d'un tema.
Així ho han fet docents com Manuel Recio, que porta tres anys exercint com a professor interí de llatí i grec: "Vull ser funcionari i tenir més estabilitat laboral, així com tenir els meus drets més coberts".
També és el cas de Patrícia Ortega, que avui es presentava per segon cop a l'especialitat de Biologia i Geologia: "El fet de ser interina provoca molta inestabilitat, ja que no saps on treballaràs l'any següent". En aquesta especialitat hi ha més demanda que places, tot i això, després de l'examen es mostrava satisfeta:
"La prova crec que estava molt bé, esperava quelcom molt més difícil, el que passa que són poques hores i és molt contingut."
També era el torn de docents com Esteve Aguirregaviria, que es presentaven per a les places de l'Escola Oficial d'Idiomes. Aguirregaviria ja és professor d'anglès a secundària i també va superar les oposicions d'alemany. Tot i això, ara vol fer un canvi professional i impartir classes a adults:
"En el cas d'aquesta especialitat, només hi ha una sola plaça per als que ja són funcionaris, i som sis candidats, pel que he vist. És un 15% o menys."
Els exàmens s'han fet en 136 seus, que s'han repartit en 68 municipis catalans, i els avaluaran 224 tribunals.
La segona prova es farà més endavant, un cop el tribunal publiqui les citacions corresponents, i consistirà en la defensa presencial de la programació i de la situació d'aprenentatge o unitat didàctica.
- ARXIVAT A:
- Educació