Amb la idea que si es pot posseir, es pot llogar, empreses comencen a oferir serveis de subscripció per tot
Amb la idea que, si es pot posseir, es pot llogar, les empreses comencen a oferir serveis de subscripció per a tot (Pexels)

Pagar per utilitzar-ho tot i no posseir res, un canvi de mentalitat que s'estén

Una nova tendència en el consum, sobretot dels més joves, a partir de la qual s'estan generant nous negocis

Toni CanyísActualitzat

El món s'ha tornat líquid, com deia el sociòleg Zygmunt Bauman. Cada cop hi ha més persones que s'estimen més canviar sovint de lloc de residència, de feina -- si s'ho poden permetre -- o fins i tot de costums. I, en paral·lel, les empreses, especialment les tecnològiques, volen anar-se adaptant a les necessitats d'uns mercats molt canviants sense massa lligams.

Un canvi de mentalitats que es comença a reflectir, també, en els hàbits de consum. Més gent no vol estar lligada a la propietat i als inconvenients que se'n deriven. Fa temps que és evident en el mercat immobiliari o en el dels cotxes, però això també s'està traslladant a altres àmbits.

Al "Valor afegit" ens hem fixat en dues noves plataformes digitals, dos marketplaces, a través de les quals multitud d'empreses comencen a oferir els seus productes i serveis mitjançant sistemes de lloguer o de rènting. Els fabricants també han descobert que així poden rendibilitzar millor els seus negocis i, de retruc, fer-los més sostenibles.


Una plataforma des de la qual es pot llogar qualsevol cosa

A l'oficina de Simplr res no és de propietat, ni les bicicletes. Absolutament tot el que fan servir està contractat a través d'una subscripció. Des de la caixa de fruita que els porten cada setmana al rentaplats o la nevera, però també les taules de treball i els ordinadors o els telèfons que fan servir els empleats. Paguen una quota mensual per cada cosa.

De fet, prediquen amb l'exemple, perquè Simplr és la primera plataforma des de la qual l'usuari es pot abonar a qualsevol tipus de producte o servei. Una espècie d'Amazon, però on no es compra res, sinó que es lloga.

Àngel Bou, cofundador i conseller delegat de l'empresa, diu: "Tenim una tasca educacional molt gran al planeta, demostrar que es pot consumir de manera molt més responsable, de manera molt més eficient i, a sobre, de manera molt més sostenible."


Llogar i reutilitzar en comptes de comprar i llençar

Aquest sistema de distribució és més sostenible perquè els productes circulen d'una mà a una altra i, per tant, no cal produir-ne tants. Però, a part d'això, és més rendible per als fabricants. "Des del punt de vista del fabricant, és un actiu que s'estarà explotant durant molt més temps, amb la qual cosa els fabricants, amb aquest model, ja es poden permetre oferir aquests productes a més baix cost amb pagament mensual", diu Bou.

Simplr fa sis mesos que funciona i ja hi ha 250 empreses que ofereixen els seus productes a través de la plataforma.

Des d'aquesta plataforma, un aparador en què els fabricants col·loquen els seus productes, empreses i particulars poden contractar fàcilment abonaments mensuals a vehicles, electrònica, mobles, alimentació i serveis, i també donar-se'n de baixa quan ja no es necessitin.

Els impulsors, dos catalans que havien treballat en grans multinacionals de l'anomenada nova economia, asseguren que al consumidor aquest sistema li surt més a compte que altres sistemes de quotes: "En vehicles, en electrònica, que són els productes més consumits, el preu que es troben cada mes, comparat amb un rènting, potser és fins i tot un 20 o un 30% més econòmic."

"Aquí, qui no es podia permetre tenir un Tesla, ara, si el vol tenir durant tres mesos, doncs el pot tenir."

"Tenim Teslas que potser es paguen a 800 o 900 euros al mes, que en un rènting segurament ho pagaries més car. Pagaries una entrada, te l'hauries de quedar durant quatre anys", detalla Bou.
 

Mobles compartits en oficines compartides

Espais de treball amb vistes directes a la plaça de Catalunya. Això és el que ofereix Tribuapp , una start-up dedicada al coworking, al lloguer d'espais de treball compartits. Aquesta empresa ajuda els propietaris de locals cèntrics a reconvertir-los en coworkings, els proporciona empreses i professionals interessats a llogar els espais i gestiona els centres. Els propietaris són els que es fan càrrec de les obres i de moblar els centres i, després, només han de cobrar els lloguers.

Segons un dels fundadors, Oriol Torremadé, al principi, la inversió en mobles era un dels principals entrebancs: "Esclar, quan anàvem i li dèiem: 'Escolta, senyor propietari, la partida de mobles suposa una inversió inicial de 50.000 euros...' Esclar, potser era una palanca que podia tirar enrere el projecte. Vam començar a buscar i vam trobar Rentchester."

Rentchester és una plataforma digital que ofereix mobles tant a empreses com a particulars, pagant una subscripció mensual entre tres mesos i tres anys, i sense necessitat de comprar-los.


Dels joves nòmades a les immobiliàries

Van començar amb la idea d'oferir un rènting de mobles per a joves nòmades que canvien sovint de lloc de residència. Així ho explica Adolfo Delibes, un dels fundadors: "Vam pensar: Per què no existeix, si existeix en gairebé totes les indústries, alguna cosa que puguem utilitzar de pagament per a ús en el sector dels mobles? Perquè cada vegada és més freqüent canviar de casa, canviar de ciutat, canviar de treball..., i al final els mobles són una càrrega."

Però han acabat tenint també com a clients empreses i immobiliàries, com és el cas dels coworkings gestionats per Tribuapp, a les quals els surt més a compte pagar un rènting mensual que no pas haver d'invertir en mobles.

A Rentchester ja tenen 25 proveïdors de mobles i un és Ikea, que d'aquesta manera també vol ser més sostenible mediambientalment.

"Per poc que es cuidin una mica, es poden reutilitzar, reutilitzar i reutilitzar."

Seleccionen per al lloguer mobles duradors, que puguin passar per moltes mans, fugint dels mobles d'usar i llençar. Per a Delibes, d'aquesta manera, "es pot donar una sortida a aquests mobles, i que no només tinguin un període de durada de dos o tres anys, sinó que es pugui allargar al màxim".

Empreses que s'han d'adaptar constantment als canvis

TravelPerk està tenint un creixement exponencial. Cada mes han de contractar 40 treballadors nous. A la seu de Barcelona ja hi treballen 500 empleats, i més de 800 a tot el món.

Es tracta d'una plataforma digital que permet a les empreses reservar els viatges de negocis de manera fàcil. De fet, són els mateixos empleats els que es poden reservar vols, hotels o cotxes directament a través de l'aplicació.

Com que han d'estar ampliant cada mes les oficines, també han decidit contractar el mobiliari i aviat els dispositius electrònics a través d'una plataforma d'ús per subscripció, sense necessitat de comprar-los. Parla Oriol Riera, el responsable d'oficines i cultura de TravelPerk: "No ens cal comprar coses que no sabem si necessitarem d'aquí un any, sinó que podem subscriure'ns-hi a través de Simplr, i si d'aquí sis mesos veiem que ja no necessitem el que estem utilitzant i necessitem alguna cosa nova, aquesta plataforma ens ho aconsegueix d'una manera molt fàcil."


Per Àngel Bou, de Simplr: "Cada vegada, les empreses voldran consumir amb models més flexibles i, sobretot, sostenibles. Entenen que no només és tot preu, entenen que necessiten més llibertat."

Aquesta altra plataforma de subscripcions ha nascut aquí, però ja està fent el salt als Estats Units i altres països europeus, on hi ha més gent acostumada a llogar en comptes de comprar. "De fet, les dades a nivell mundial ja diuen que, de mitjana, un 75% de la població del planeta ja prefereix utilitzar en comptes de posseir", detalls Bou.

"Avui dia, no posseir res és considerat un luxe."

És una tendència que també constata Adolfo Delibes, de Rentchester: "Ser capaç de pagar simplement pel que facis servir i viure sense cap mena de càrrega. Això és el que les noves generacions valoren més. I aquest pagament per experiència, i no tant per compra, clarament es nota, i la gent s'estima més gaudir de les coses que no pas posseir-les."

 

ARXIVAT A:
Economia de butxacaEmpresaConsum
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut