Paneque admet que els problemes a Rodalies s'han disparat: "És una xarxa fràgil i poc fiable"
- TEMA:
- Rodalies
La consellera de Territori ha comparegut aquest dimecres al Parlament a petició pròpia després del reguitzell d'incidències dels últims dies al servei de Rodalies.
Davant dels diputats de la comissió de Territori, Sílvia Paneque ha admès que "el nombre d'incidències han augmentat" i que estem davant una "xarxa fràgil i poc fiable", tot i que ha afirmat que hi ha motius per ser "optimistes en el curt i mitjà termini".
D'acord amb les dades que ha exposat, aquesta fragilitat ha provocat que el nombre d'incidències atribuïbles a la infraestructura s'hagin disparat, i s'hagin multiplicat per 2,5 des del 2017.

Amb els números a la mà, Paneque ha dit que la situació és "inacceptable", ha reconegut que el malestar dels usuaris "és, en bona part, justificat", i ha insistit que "en Rodalies, els deures pendents s'han acumulat massa temps", malgrat que s'ha mostrat convençuda de la implicació del personal per solucionar-ho:
"La paciència dels usuaris està sota mínims perquè són molts anys acumulant problemes. Els professionals i els tècnics fan tot el que poden cada dia perquè tot plegat funcioni, però quan les coses fallen en patim les conseqüències i això perjudica la vida quotidiana de la gent."
En aquest sentit, la també portaveu del govern ha afirmat que hi ha 183 obres en marxa o que s'enllestiran abans del 2027. "No hi ha solucions ràpides i no podem prometre altra cosa que treball i esforç; hem traslladat aquesta urgència al govern d'Espanya, al ministeri, a Renfe i a Adif", ha assegurat.
"Estem convençuts que estem en el bon camí perquè Rodalies un dia sigui un servei fiable", ha insistit, a més de remarcar que algunes de les incidències s'expliquen pels inconvenients que provoquen algunes d'aquests obres "absolutament imprescindibles", com les de la xarxa sud, que ha qualificat com "les més complexes de les últimes dècades".
En qualsevol cas, la consellera ha afirmat que la voluntat del govern "no és buscar culpables", i per això ha criticat les "estridències i tripijocs polítics" i ha demanat a la resta de grups que treballin amb voluntat de suma davant un "problema de Rodalies que és estructural i històric":
"Davant aquesta situació, pensem que cal inversió, esforç, treball i coordinació."
Una Catalunya de 10 milions
Paneque ha demanat treballar amb l'horitzó de l'any 2050 amb una planificació que diu que no hi ha hagut els últims anys, quan "les infraestructures s'haurien d'haver doblat per doblar usuaris":
"Tenim infraestructures pensades per a la Catalunya de sis milions, però som més de vuit i ens encaminem cap a una Catalunya de deu."
Com a exemple, la responsable de Territori ha explicat que "l'estació de Sants supera la seva capacitat i ja no hi caben més trens". "Acabar les obres de la Sagrera és fonamental en aquest cas", ha explicat.
Així mateix, ha posat de relleu l'adquisició de 110 combois, que considera que "tindran una contribució notable al servei", i ha remarcat que el govern té "l'obsessió de millorar la comunicació als usuaris, que ha de ser clara i ràpida, especialment en cas d'incidències, perquè els viatgers puguin planificar els trajectes amb certesa".
Defensa del traspàs pactat amb ERC i el ministeri
Durant la compareixença, la consellera ha aprofitat per defensar el "convenciment absolut" que el fet de "governar Rodalies des de Catalunya serà un pas crucial en el futur d'aquest país".
Anticipant-se a les crítiques pel fet que la fórmula pactada amb el ministeri passi per crear una empresa sota el paraigua de Renfe, que en serà la propietària majoritària, Panque ha defensat que aquesta era "l'única manera" de garantir els drets dels empleats:
"Sempre hi ha hagut un acord ampli que el traspàs ha de garantir els drets dels treballadors, i l'única manera de fer-ho era tal com hem acordat amb el ministeri."
A més, la responsable de Territori ha dit que el traspàs és "fruit d'una llarga reivindicació", i ha afirmat que, pel seu govern, "tots els avenços són positius" en matèria de traspassos.
Sobre aquesta carpeta, el comissionat per al traspàs de Rodalies, l'exconseller Pere Macias, ha remarcat "la rellevància extraordinària" que aquest febrer la Generalitat hagi pagat per primera vegada els 283 milions d'euros que corresponien a Renfe per prestar el servei a Catalunya.
Així mateix, ha celebrat l'acord que permetrà que el govern espanyol eixugui el deute de la Generalitat amb la companyia per serveis prestats anteriorment, un tema que estava judicialitzat.
Junts li demana la dimissió
Al torn de l'oposició, Junts ha demanat per primera vegada la dimissió de la consellera.
El diputat Salvador Vergés ha retret a Paneque que "davant les 31 incidències diàries, vergonyoses i humiliants, vostè ens ha receptat paciència", i li ha retret que el PSC no denunciï una "desinversió històrica de l'Estat a Catalunya", que ha qualificat de "crònica i absolutament premeditada":
"El problema no és que vostès prioritzin sempre no enfadar l'amo de Madrid; el problema és que vostès són l'amo de Madrid."
Per part d'ERC, l'exconsellera Ester Capella ha demanat a la seva successora que "assenyali" els "responsables directes" d'un caos que, diu, "roba temps de vida a les persones". "Renfe ens roba, i Adif també", ha remarcat, a més de criticar que Paneque els faci de "para-xoc" assumint responsabilitats que no corresponen a la Generalitat.
Durant la intervenció, això sí, Capella ha defensat que el traspàs pactat "és el més important després dels Mossos d'Esquadra".
David Cid, dels Comuns, ha demat "'brío' al ministre Puente i nervi a la consellera Paneque" per resoldre els problemes, i ha exigit que es fixi un "horitzó de quan les Rodalies funcionaran amb normalitat".
Per part de la CUP, Dani Cornellà ha demanat que no es destini "ni un euro més a l'AVE ni als turistes fins que Rodalies no funcioni bé", a més d'insistir en demanar la dimissió de la consellera.
El PP ha agraït la tasca de "les plataformes ciutadanes que aixequen la veu" i ha apuntat que el primer que caldria resoldre és "la informació", mentre que Vox ha demanat a Paneque que "incompleixi l'acord" del traspàs de Rodalies i col·labori amb el govern espanyol per trobar solucions.
Al seu torn, Aliança Catalana també ha demanat la dimissió de la responsable de Territori i ha criticat que la infraestructura actual "no és el futur, sinó una condemna".