Patinets elèctrics al transport públic: multes de 200 euros a partir d'avui

El primer dia alguns usuaris no han respectat la prohibició per desconeixement o perquè no hi estan d'acord

RedaccióActualitzat

Aquest dimecres, 1 de febrer, entra en vigor durant sis mesos la prohibició de portar patinets i monocicles elèctrics al transport públic, inclòs el servei de Rodalies.

Les denúncies per incomplir aquesta norma als vehicles i instal·lacions una vegada passada la barrera tarifària "comportaran una sanció de 200 euros", segons ha informat l'Autoritat del Transport Metropolità.

Aquest primer dia, alguns usuaris no han respectat la prohibició, per desconeixement o perquè no hi estan d'acord, segon ha comprovat in situ un equip de TV3.

De moment, els empleats de TMB encara no posaven multes per donar més marge als viatgers, però sí que els informaven de l'entrada en vigor de la norma i de les multes que comporta.

Un nou senyal de prohibició es pot veure al metro, autobús, tramvia o tren. I per mirar de facilitar la mobilitat dels usuaris habituals de patinets, ara també es podran deixar als aparcaments gratuïts de Bicibox que hi ha als municipis dels voltants de Barcelona.

Un senyal de prohibició de patinets i monocicles en un tren (ACN/Lluís Sibils i Albert Segura)

La reacció dels que portaven un patinet ha estat diversa. Alguns no pensen fer cas de la prohibició perquè no hi estan d'acord o no tenen alternativa, i altres, com el cas d'Elliot Martínez, han decidit abandonar el transport públic.

Martínez ha explicat a TV3 que sense el patinet no pot anar de Sabadell a la feina a Terrassa. Que avui mateix li entreguen la moto que s'ha comprat i que, després de fer els tràmits amb patinet per Sabadell, aquest vespre posarà el patinet a la venda. 

Elliot Martínez abandona el transport públic, s'ha comprat una moto i posa el patinet a la venda (CCMA/Sònia Poll)

 

Por a l'incendi de patinets

L'Autoritat del Transport Metropolità, l'ATM, va decidir prohibir els patinets al transport públic arran de la preocupació generada per les imatges d'un patinet cremant en un vagó d'FGC a Sant Boi de Llobregat que es van fer virals.

"Garantir al màxim la seguretat de les altres persones mereix a vegades actuacions contundents", argumenta el director general de l'ATM, Pere Torres, per justificar la mesura.

Sobre l'incident del novembre passat a Sant Boi de Llobregat, recorda que va ser en una estació a l'aire lliure, amb poca gent i amb les portes del tren obertes, i reflexiona: "Situem el mateix incident en el mateix tren, ple i en un túnel. Probablement, no estaríem parlant de desperfectes i de dos ferits de poca consideració."

Mig any per trobar solucions

El director general de l'ATM considera que els sis mesos de prohibició són un "temps raonable" per buscar com minimitzar el risc d'incendi de les bateries d'aquests vehicles.

Durant aquests mesos s'han de fer reunions amb operadors, bombers, fabricants i usuaris. "No deixarem fora de la participació i la reflexió ningú que pugui aportar algun aspecte o element que pugui ser d'interès", es compromet Torres.

Mentrestant, l'ATM planeja habilitar progressivament espais per estacionar els patinets a les estacions, sigui en format Bicibox, Bicitancats o bé les anomenades "U invertides" de ferro ancorades a terra. 

En aquest impuls dels aparcaments, s'hi està treballant especialment per trobar solucions concretes en àrees perifèriques on se situen els polígons com ara la Zona Franca de Barcelona.

Els patinets no poden entrar a les andanes (CCMA/Sònia Poll)

Una ITV de patinets

Els usuaris del patinet i les empreses de mobilitat lamenten aquesta prohibició, que, en general, troben massa contundent.

"Caldria considerar fer revisions a patinets, com la ITV per als cotxes, per assegurar-se que estan en bones condicions", defensa la directora de l'Associació d'Empreses de Mobilitat, Entorn Sostenible i Smart (AEMES), Neus Olea.

Les empreses del sector no creuen que es tradueixi en un descens de les vendes perquè, de moment, no és a llarg termini. Olea critica també que la prohibició va en contra de les crides a utilitzar més el transport públic.

 

ARXIVAT A:
Mobilitat
Anar al contingut