Per què anem tard en el desplegament de punts de recàrrega públics de cotxes elèctrics?

Aquest dimarts acaba el termini que el govern espanyol va donar a les estacions de servei més grans per instal·lar també un punt de recàrrega de cotxes elèctrics, però no es complirà
Toni Canyís
TEMA:
Automoció

La patronal dels fabricants d'automòbils ha alertat del greu retard en la instal·lació de carregadors públics per als cotxes elèctrics i híbrids endollables que hi ha a l'estat espanyol i denuncia que aquest coll d'ampolla està frenant la venda d'aquest tipus de vehicles.

Els experts en responsabilitzen la lentitud en els tràmits burocràtics per instal·lar nous punts de recàrrega, però també la falta d'entesa entre els operadors dels carregadors, que obliga els usuaris a tenir l'aplicació de cadascun d'ells.
 

Retards sobre retards

Una prova més: aquest dimarts acaba el termini que el govern espanyol va donar a les estacions de servei més grans per instal·lar també un punt de recàrrega de cotxes elèctrics, però tothom reconeix que tampoc no es complirà.

Les companyies petrolieres argumenten que tenen multitud d'aparells instal·lats i sense funcionar pels retards en les autoritzacions de les administracions i el subministrament de les companyies elèctriques.

Un punt de càrrega de cotxes elèctrics a Londres (Reuters/Toby Melville)

Per al dia a dia, els cotxes elèctrics necessiten punts de recàrrega de baixa potència als pàrquings, a les empreses o als supermercats, però per a desplaçaments més llargs punts de càrrega ràpida i ultraràpida a les vies públiques. Per això cal superar els entrebancs actuals i que se n'instal·lin, també, a les gasolineres dels grans eixos de carreteres.

Les xifres ho diuen tot. Mentre que a França hi ha instal·lats 1.228 punts de recàrrega per cada milió d'habitants i Alemanya se situa en la mitjana europea, en aquests 1.053, a Espanya no arriben als 400. Catalunya està per sobre, però no arriben tampoc al nivell de Portugal.

I això té efectes en el mercat. Amb dades del 2022, mentre a Alemanya els cotxes elèctrics i electrificats gairebé representen un de cada tres cotxes venuts i a Portugal o França són un de cada cinc, a Espanya, tot i que estan augmentant, l'any passat no arribaven al 10% i a Catalunya estaven només una mica per sobre, en l'11,7%.

Burocràcia i competència mal entesa

Circontrol va ser pionera a l'estat espanyol en la fabricació de carregadors i està implantada a més de 60 països, sobretot en els grans mercats europeus. Per al seu director general, Joan Hinojo, aquí es venen menys cotxes elèctrics, a més de la falta de carregadors, també perquè el poder adquisitiu dels compradors és més baix que en alguns països europeus.

El fet, però, és que a Portugal hi ha el doble de carregadors i cotxes elèctrics que no a Espanya. Per a Hinojo, una de les claus també és que a la majoria de països hi ha "roaming" entre els diferents operadors de carregadors i aquí no:

"Existeix a molts països, però a Espanya si no tens una targeta d'un dels operadors, només pots carregar en aquella xarxa dels seus carregadors i en els dels seus competidors no pots carregar. Mentre que a Portugal, sí que és així."

En aquests països, l'usuari d'un operador es connecta a qualsevol carregador i després ja són les companyies les que s'entenen entre elles. Amb tot, Hinojo creu que encara s'és a temps de recuperar el retard i complir els objectius fixats per la Unió Europea i pronostica que, "de mica en mica, aquesta distància que hi ha s'anirà reduint", perquè l'administració "està començant a fer els deures:

"L'administració està fent passos cap a una finestreta única, per fer aquest 'roaming', que qualsevol acreditació que jo tingui d'un operador de recàrrega em serveixi per a tots els carregadors d'Espanya, també es fan passos per posar-hi més diners per subvencionar la instal·lació de punts de recàrrega i la venda de cotxes."

A part d'això, destaca que els preus dels cotxes elèctrics cada vegada s'estan anivellant més amb els dels cotxes de combustió.
 

El futur és elèctric

Per al director general de Circontrol, malgrat els problemes, no hi ha marxa enrere. Hinojo afirma que "el cotxe de gasolina és la transició entre el cotxe de cavalls i el cotxe elèctric", que és el futur de l'automòbil:

"El cotxe elèctric és important no només perquè no contamina, que no fa soroll i que es condueix més agradablement. Si no, sobretot, perquè ens canvia el paradigma energètic. Perquè el cotxe elèctric el podem carregar amb energies renovables, com el vent o el sol. Ens serveix per acumular l'energia del sol que ens sobra en algunes hores del dia."

Per Hinojo, el cotxe elèctric canvia el paradigma no només de la mobilitat, sinó també de l'energia. "I per això és imparable", conclou.

Un cotxe elèctric carregant-se (Europa Press)
ARXIVAT A:
Automoció
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut