Per què el vaixell de Baltimore ha xocat contra el pont i què ha fet per evitar el desastre
- TEMA:
- Estats Units
Els primers informes sobre la caiguda del pont Francis Scott Key de Baltimore, als Estats Units, apunten a una causa accidental i descarten qualsevol intencionalitat ni cap indici de terrorisme en l'accident del vaixell de càrrega, de nom Dali, que s'ha incendiat després de la col·lisió.
El xoc s'ha produït poc després que la nau hagi perdut la potència i s'hagi quedat a les fosques més d'un cop, tal com mostren les imatges d'una càmera instal·lada al port de Baltimore en què es pot veure com apareix una columna de fum abans de l'impacte.
Segons apunta el mitjà ABC News, citant un informe desclassificat de l'Agència de Ciberseguretat i Seguretat en Infraestructures (CISA), el vaixell hauria perdut propulsió quan sortia del port i la tripulació hauria alertat les autoritats de la pèrdua de control de la nau.
"La nau ha notificat al Departament de Transport de Maryland (MDOT) que havien perdut el control i que era possible una col·lisió amb el pont", indica l'informe citat per ABC News.
A falta d'informes més precisos, s'ha sabut que una inspecció el juny passat al port xilè de San Antonio va trobar problemes en la "propulsió i la maquinària auxiliar" del vaixell, amb bandera de Singapur.
Aturar el trànsit al pont ha salvat vides
L'emergència que ha emès el Dali ha permès a les autoritats aturar el trànsit del pont abans que es produís l'accident.
"A molts vehicles se'ls ha aturat abans que arribessin al pont, cosa que ha salvat vides d'una manera molt molt significativa", ha assegurat el governador en una roda de premsa.
Wes Moore ha qualificat d'"herois" els responsables d'haver aturat el trànsit i ha detallat que el vaixell "s'acostava a vuit nusos, així que tenia una velocitat molt ràpida".
Per què s'ha desplomat el pont?
Pels enginyers, l'estructura d'armadura metàl·lica amb coberta suspesa ha contribuït al col·lapse total del pont tan bon punt el vaixell de càrrega ha impactat en un dels principals pilars de formigó.
Joan Ramon Casas, que és catedràtic de ponts de l'Escola de Camins de la UPC, ha explicat al "Catalunya nit" com un pont d'aquestes dimensions ha pogut ensorrar-se tan de pressa, una imatge que ja ha fet la volta al món.
"El pilar amb què ha xocat és el que suporta el tram més important", ha explicat en l'entevista que pots escoltar aquí:
Un altre enginyer, José Manuel Simón-Talero, ha assegurat a l'agència EFE que es tracta d'un enfonsament "de llibre" tan bon punt s'ha produït el xoc.
Això sí, Simón-Talero, com Casas, assenyala que el més sorprenent del cas és l'absència o la poca presència d'elements que protegissin l'estructura dels possibles impactes d'embarcacions, un sistema de defensa que sol ser habitual en aquest tipus de ponts, "almenys en l'era més moderna".
En el cas de ponts sobre canals marítims amb gran quantitat de trànsit, es dissenyen defenses flexibles, que "es deformen per absorbir l'energia de l'impacte" i es col·loquen a una certa distància de l'element estructural perquè es puguin deformar prou sense tocar l'estructura.
Sigui com sigui, "la fallada d'un element tan important com el pilar suposa que la distància a suportar creix el doble, en lloc de 150 o 200 metres passa a 400 metres, i això és insuportable per a la mateixa estructura", ha detallat l'enginyer, que treballa en ponts des de fa 35 anys.
En un portacontenidors de més de 200 metres de longitud, explica l'enginyer, hi ha entre 140 i 150.000 tones de desplaçament de pes movent-se a uns 15 quilòmetres per hora. "L'energia que té és molt difícil de parar", considera.
- ARXIVAT A:
- Estats Units Infraestructures